Opettajien kokemuksia ja ideoita matemaattisten aineiden opetuksen toiminnallistamisesta
Jukuri, Emmi; Viita, Iida (2021-12-17)
Jukuri, Emmi
Viita, Iida
E. Jukuri; I. Viita
17.12.2021
© 2021 Emmi Jukuri, Iida Viita. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202112179389
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202112179389
Tiivistelmä
Opetukseen integroidulla liikunnalla ja istumisen tauottamisella voidaan lisätä nuorten fyysistä aktiivisuutta, joka vähenee yläkouluun siirryttäessä. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla matemaattisten aineiden opettajat ovat tauottaneet istumista ja lisänneet liikuntaa oppituntien aikana. Toisena tavoitteena oli selvittää, millaisia ideoita opettajilla oli matemaattisten aineiden toiminnallisuuden lisäämiseksi. Kolmantena tutkimme opettajien keinoja toiminnallistaa matemaattisten aineiden eri sisältöalueita.
Tutkielmassa käsitellään fyysistä aktiivisuutta ja sen vaikutuksia terveyteen, yläkoulun matemaattisten aineiden ainedidaktiikkaa sekä liikunnan vaikutuksia aivoihin ja kognitiivisiin toimintoihin. Lisäksi käsittelemme opetukseen integroitua liikuntaa ja istumisen tauottamista. Tutkimuksissa on havaittu, että oppituntien aikana tapahtuva liikunta edesauttaa oppimista ja kehittää kognitiivisia taitoja.
Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2019 täydennyskoulutustapahtumissa. Täydennyskoulutuksen ensimmäiseen vaiheeseen osallistui kahdeksan Pohjois-Pohjanmaalla sijaitsevaa koulua. Jälkimmäiseen vaiheeseen osallistui kuusi matemaattisten aineiden opettajaa. Ensimmäisessä vaiheessa kerätty tutkimusaineisto koostui kuudesta nauhoitetusta opettajien ryhmäkeskustelusta. Toisessa vaiheessa kerätty tutkimusaineisto koostui kahdesta opettajien ryhmäkeskustelusta tallennetusta nauhoitteesta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Tutkimustulokset osoittivat, että opettajat olivat tauottaneet istumista useilla erilaisilla keinoilla, joita olivat seisominen, siirtymät, taukojumpat ja tauot opetuksesta. Opettajat esittivät ideoita istumisen tauottamiseen ja sisältöalueisiin integroituun liikuntaan matemaattisten aineiden opetuksessa. Tulosten mukaan matematiikassa toiminnallisuutta oli hyödynnetty geometriassa, mittaamisessa, lukujoukoissa ja peruslaskutoimituksissa. Fysiikassa toiminnallisuutta oli hyödynnetty mekaniikan ja lämpöopin opetuksessa.
Tutkielmassa käsitellään fyysistä aktiivisuutta ja sen vaikutuksia terveyteen, yläkoulun matemaattisten aineiden ainedidaktiikkaa sekä liikunnan vaikutuksia aivoihin ja kognitiivisiin toimintoihin. Lisäksi käsittelemme opetukseen integroitua liikuntaa ja istumisen tauottamista. Tutkimuksissa on havaittu, että oppituntien aikana tapahtuva liikunta edesauttaa oppimista ja kehittää kognitiivisia taitoja.
Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2019 täydennyskoulutustapahtumissa. Täydennyskoulutuksen ensimmäiseen vaiheeseen osallistui kahdeksan Pohjois-Pohjanmaalla sijaitsevaa koulua. Jälkimmäiseen vaiheeseen osallistui kuusi matemaattisten aineiden opettajaa. Ensimmäisessä vaiheessa kerätty tutkimusaineisto koostui kuudesta nauhoitetusta opettajien ryhmäkeskustelusta. Toisessa vaiheessa kerätty tutkimusaineisto koostui kahdesta opettajien ryhmäkeskustelusta tallennetusta nauhoitteesta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Tutkimustulokset osoittivat, että opettajat olivat tauottaneet istumista useilla erilaisilla keinoilla, joita olivat seisominen, siirtymät, taukojumpat ja tauot opetuksesta. Opettajat esittivät ideoita istumisen tauottamiseen ja sisältöalueisiin integroituun liikuntaan matemaattisten aineiden opetuksessa. Tulosten mukaan matematiikassa toiminnallisuutta oli hyödynnetty geometriassa, mittaamisessa, lukujoukoissa ja peruslaskutoimituksissa. Fysiikassa toiminnallisuutta oli hyödynnetty mekaniikan ja lämpöopin opetuksessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]