Sosiokonstruktiivisen oppimiskäsityksen soveltaminen aikuiskoulutuksessa : menetelmien tehokkuus, mielekkyys ja kuormittavuus sekä oppimistulokset alueellisesti tarkasteltuna
Hiltunen, Rita (2021-12-21)
Hiltunen, Rita
R. Hiltunen
21.12.2021
© 2021 Rita Hiltunen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202112219435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202112219435
Tiivistelmä
Nykyisin vallitseva sosiokonstruktiivinen oppimiskäsitys korostaa oppimisen vuorovaikutteista ja sosiaalista ulottuvuutta. Käsitystä on kuitenkin sovellettu käytännön koulutustoimintaan laajemmin vasta viime aikoina, eikä sen soveltamisesta suomalaiseen aikuiskoulutukseen ole aiempaa tutkimustietoa. Koska käsitys liittää oppimisen vahvasti tilan ja paikan sosiaaliseen kontekstiin, edellyttää aiheen tutkiminen poikkitieteellistä tutkimusotetta. Tässä tutkielmassa selvitetään sosiokonstruktiivisten oppimismenetelmien mielekkyyden ja kuormittavuuden lisäksi oppimisen tehokkuutta ja oppimistuloksia. Tuloksista etsitään alueellisia eroja.
Tutkimusalueina toimivat koulutuksen periferiaa edustava Lapin, Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan (pl. Oulu lähialueineen) muodostama tutkimusalue sekä urbaanimpaa aluetta edustava Uudenmaan, Oulun ja Oulun lähialueiden muodostama tutkimusalue. Tutkimuksen kohteena on Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön sosiokonstruktiiviselle oppimiskäsitykselle rakennettu tulityökoulutus. Kyseessä on ammatillinen täydennyskoulutus, jonka suorittaa Suomessa vuosittain noin 70 000 ammattilaista ja ammattiin opiskelevaa.
Aineisto kerättiin, käsiteltiin ja analysoitiin Webropol-kysely- ja raportointisovelluksella. Aineistoa käsiteltiin luomalla sen analysointia varten erilaisia luokkia erilaisin ehdoin. Vastauksia tutkimuskysymyksiin haettiin kuvailevalla analyysillä ja tunnuslukujen yhteyksiä havainnoiden.
Tutkielman tulokset osoittavat sosiokonstruktiivisten menetelmien soveltuvan aikuisten täydennyskoulutukseen. Menetelmät koettiin sekä tehokkaiksi, mielekkäiksi että keveiksi, vaikka laskentamalleissa kyseiset menetelmät lasketaan esimerkiksi luento-opetusta kuormittavammiksi. Kokemuksissa ei ollut merkittäviä alueellisia eroja. Oppimistulosten osalta parempia tuloksia saavutettiin urbaanimmalla alueella, mutta erot voivat selittyä ensikertalaisten määrällä. Koulutusta ensimmäistä kertaa suorittavat saavuttivat merkittävästi parempia oppimistuloksia urbaanimmalla alueella kuin koulutuksen periferialla.
Tulosten perusteella sosiokonstruktiiviset menetelmät soveltuvat aikuiskoulutukseen oppimiskokemusten kannalta erinomaisesti. Tuloksissa on kuitenkin viitteitä siitä, että oppimistulokset eroavat alueellisesti. Lisätutkimusta sosiokonstruktiivisten menetelmien vaikutuksesta alueiden oppimistulosten eriytymiseen tarvittaisiin.
Tutkimusalueina toimivat koulutuksen periferiaa edustava Lapin, Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan (pl. Oulu lähialueineen) muodostama tutkimusalue sekä urbaanimpaa aluetta edustava Uudenmaan, Oulun ja Oulun lähialueiden muodostama tutkimusalue. Tutkimuksen kohteena on Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön sosiokonstruktiiviselle oppimiskäsitykselle rakennettu tulityökoulutus. Kyseessä on ammatillinen täydennyskoulutus, jonka suorittaa Suomessa vuosittain noin 70 000 ammattilaista ja ammattiin opiskelevaa.
Aineisto kerättiin, käsiteltiin ja analysoitiin Webropol-kysely- ja raportointisovelluksella. Aineistoa käsiteltiin luomalla sen analysointia varten erilaisia luokkia erilaisin ehdoin. Vastauksia tutkimuskysymyksiin haettiin kuvailevalla analyysillä ja tunnuslukujen yhteyksiä havainnoiden.
Tutkielman tulokset osoittavat sosiokonstruktiivisten menetelmien soveltuvan aikuisten täydennyskoulutukseen. Menetelmät koettiin sekä tehokkaiksi, mielekkäiksi että keveiksi, vaikka laskentamalleissa kyseiset menetelmät lasketaan esimerkiksi luento-opetusta kuormittavammiksi. Kokemuksissa ei ollut merkittäviä alueellisia eroja. Oppimistulosten osalta parempia tuloksia saavutettiin urbaanimmalla alueella, mutta erot voivat selittyä ensikertalaisten määrällä. Koulutusta ensimmäistä kertaa suorittavat saavuttivat merkittävästi parempia oppimistuloksia urbaanimmalla alueella kuin koulutuksen periferialla.
Tulosten perusteella sosiokonstruktiiviset menetelmät soveltuvat aikuiskoulutukseen oppimiskokemusten kannalta erinomaisesti. Tuloksissa on kuitenkin viitteitä siitä, että oppimistulokset eroavat alueellisesti. Lisätutkimusta sosiokonstruktiivisten menetelmien vaikutuksesta alueiden oppimistulosten eriytymiseen tarvittaisiin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31907]