Oppimisen itsesäätely draamakasvatuksessa |
|
Author: | Gill, Nicholas1 |
Organizations: |
1University of Oulu, Faculty of Education, Educational Sciences |
Format: | ebook |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.7 MB) |
Pages: | 41 |
Persistent link: | http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202201051013 |
Language: | Finnish |
Published: |
Oulu : N. Gill,
2022
|
Publish Date: | 2022-01-07 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Description: |
Tiivistelmä Tämä on narratiivinen kirjallisuuskatsaus oppimisen itsesäätelystä ja draamakasvatuksesta oppimisen itsesäätelyn mahdollistajana. Tarkastelen tutkielmassani seuraavia tutkimuskysymyksiä: 1) Mitä on oppimisen itsesäätely? 2) Miten draamakasvatus mahdollistaa oppimisen itsesäätelyn? Keskeisimmät tulokset tutkielmassani ovat: 1) Oppimisen itsesäätely on oppimisstrategia, jossa hyödynnetään metakognitiivisia taitoja ja pyritään monitoroimaan ja arvioimaan oppimisprosessia koskevia elementtejä, kuten tunteita, ajatuksia, oppimisympäristöä, toimintaa ja tavoitteita. Lisäksi tulokset osoittavat, että menestyksekkäässä oppimisen itsesäätelyssä oppija kykenee tarkkailemaan ja arvioimaan omaa toimintaansa ja on innostunut oppimisen tarjoamista haasteista. Menestyksekkäästi oppimisen itsesäätelyä harjoittava oppija kykenee käyttämään oppimisstrategioitaan ja itsesäätelyä systemaattisesti haastavissakin oppimistilanteissa. Kasvatuksellisessa kontekstissa interventio mahdollistaa oppijan itsesäätelytaitojen kehittymisen ohjaamalla oppijaa itsearviointiin ja tarjoamalla oppijalle tietoa oppimisen itsesäätelystä. Tulokset kuitenkin näyttävät, että opettajan ja ohjauksen rooli ongelmanratkaisutaitojen kannalta ei ole merkittävä. 2) Draamakasvatus voi tarjota mahdollisuuden oppimisen itsesäätelylle ja itsesäätelytaitojen kehittymiselle. Taiteen keinoin oppimisprosessia voidaan suunnitella tavoitteellisesti. Lisäksi voidaan monitoroida ja reflektoida toimintaa, sekä vaikuttaa toimintamalleihin ja oppimisympäristöihin aktiivisesti. Tutkimustulosten pohjalta tekemieni havaintojen pohjalta ehdotan uutta draamallisen oppimisen itsesäätelyn kolmivaiheista mallia Zimmermanin (2011) oppimisen itsesäätelyn kolmivaiheisen mallin ja Heikkisen (2017) draamakasvatuksellisen praksisteorian mallin rinnalle havainnollistamaan draamallisen toiminnan aikana tapahtuvaa oppimisen itsesäätelyä. Taidekasvatus ja draamakasvatus tarjoavat myös mahdollisuuden harjoitella esteettisen kahdentumisen ja draamasopimuksen avulla itsesäätelytaitoja ja kehittää niitä. Ilmiötä on syytä tutkia tarkemmin käytännössä. see all
|
Subjects: | |
Copyright information: |
© Nicholas Gill, 2022. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. |