Musiikin ja matematiikan integrointi alakoulussa
Tallila, Annika (2022-01-14)
Tallila, Annika
A. Tallila
14.01.2022
© 2022 Annika Tallila. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202201141040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202201141040
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena oli tutkia musiikin ja matematiikan integrointia alakoulussa. Tutkielma edustaa kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Tutkimuskysymykseksi muodostui: Kuinka musiikkia ja matematiikkaa voidaan integroida alakoulussa. Maailman monimutkaistuessa ja asioiden laaja-alaistuessa tulee myös opetuksen vastata siihen, minkälaisia taitoja tulevaisuudessa tarvitaan. Kiinnostus aiheeseen heräsi Oulun yliopiston musiikkikasvatuksen opintojeni alkupuolella nähdessäni videon, jossa oppiaineiden integrointia toteutettiin käytännössä. Lisäksi kiinnostukseni musiikin lisäksi matematiikkaan johdatti minut juuri näiden oppiaineiden tutkimuksen pariin. Tutkielma on rajattu alakouluun, koska aion suorittaa opintojeni aikana tai jälkeen perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot.
Avaan tutkielmassani musiikin ja matematiikan tutkimuksia liittyen historiaan, symboleihin ja notaatioon, murtolukuihin ja aika-arvoihin sekä kaavoihin ja ostinatoon. Selitän myös, kuinka nämä kyseiset musiikin ja matematiikan termit ovat yhdistettävissä toisiinsa. Tutustun perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin (2014) ja tutkin mitä musiikista ja matematiikasta sanotaan sekä mitä yhteyksiä oppiaineiden väliltä löytyy. Tarkastelen myös laaja-alaisuutta ja oppiaineiden integraatiota. Näiden avulla perustelen sitä, kuinka paljon musiikissa ja matematiikassa on samankaltaisuuksia.
Lopuksi tuon kattavasti esille erilaisia käytännön esimerkkejä ja harjoituksia, kuinka musiikkia ja matematiikka voidaan alakoulussa integroida. Pohdin, kuinka itse olen oppinut asiat irrallisina paloina ilman pysyvää muistijälkeä, kuinka integroivan opetuksen mielekkyys riippuu omasta osaamisesta, miten paljon musiikin ja matematiikan väliltä löytyi yhteyksiä tutkimuksista ja opetussuunnitelmasta, kuinka tutkimukset saattoivat antaa väärän kuvan integroinnista ja mitkä valmiudet opettajalla tulee olla, ennen kuin integraatiota voi lähteä toteuttamaan. Tuon esille myös mahdollisia jatkotutkimusideoita ajatellen tulevaa pro gradu -tutkielmaani.
Avaan tutkielmassani musiikin ja matematiikan tutkimuksia liittyen historiaan, symboleihin ja notaatioon, murtolukuihin ja aika-arvoihin sekä kaavoihin ja ostinatoon. Selitän myös, kuinka nämä kyseiset musiikin ja matematiikan termit ovat yhdistettävissä toisiinsa. Tutustun perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin (2014) ja tutkin mitä musiikista ja matematiikasta sanotaan sekä mitä yhteyksiä oppiaineiden väliltä löytyy. Tarkastelen myös laaja-alaisuutta ja oppiaineiden integraatiota. Näiden avulla perustelen sitä, kuinka paljon musiikissa ja matematiikassa on samankaltaisuuksia.
Lopuksi tuon kattavasti esille erilaisia käytännön esimerkkejä ja harjoituksia, kuinka musiikkia ja matematiikka voidaan alakoulussa integroida. Pohdin, kuinka itse olen oppinut asiat irrallisina paloina ilman pysyvää muistijälkeä, kuinka integroivan opetuksen mielekkyys riippuu omasta osaamisesta, miten paljon musiikin ja matematiikan väliltä löytyi yhteyksiä tutkimuksista ja opetussuunnitelmasta, kuinka tutkimukset saattoivat antaa väärän kuvan integroinnista ja mitkä valmiudet opettajalla tulee olla, ennen kuin integraatiota voi lähteä toteuttamaan. Tuon esille myös mahdollisia jatkotutkimusideoita ajatellen tulevaa pro gradu -tutkielmaani.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32026]