University of Oulu

Simulointi projektijohtamisen koulutuksessa ja projektisimuloinnin käyttöönotto

Saved in:
Author: Ahonen, Juho1
Organizations: 1University of Oulu, Faculty of Technology, Industrial Engineering and Management
Format: ebook
Version: published version
Access: open
Online Access: PDF Full Text (PDF, 0.8 MB)
Pages: 70
Persistent link: http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202202081179
Language: Finnish
Published: Oulu : J. Ahonen, 2022
Publish Date: 2022-02-09
Thesis type: Master's thesis (tech)
Tutor: Lehtinen, Jere
Reviewer: Lehtinen, Jere
Jääskä, Elina
Description:

Tiivistelmä

Työn tarkoituksena on selvittää simuloinnin soveltuvuutta projektijohtamiskoulutukseen, sekä projektisimuloinnin markkinatilannetta selvittämään käyttöönoton vaatimuksia. Tutkielmassa projektisimulointi osoittautuu potentiaaliksi opetusmuodoksi kirjallisuuskatsauksen tarkastelun jälkeen. Projektisimuloinnin ollessa kasvuvaiheen kynnyksellä, kokemukset projektisimuloinnin tehokkuudesta projektijohtamiskoulutuksessa on vähäistä ja näin tutkielmassa on tarkasteltu soveltuvuutta vain kirjallisuuden pohjalta.

Tutkielmassa tarkastellaan kyselytutkimusta projektisimuloinnista ja markkinatilanteesta yliopistojen kesken, joten tutkimuksen tulokset ovat yliopistojen markkinatilanteeseen sopivat. Yleinen markkinatilanne tulee tarkastella erikseen. Tutkielmassa yhdistetään käyttöönoton kannalta oleelliset asiat kirjallisuuskatsauksesta, sekä kyselytutkimuksesta liiketoimintamallin huonetaulun avulla. Lisäksi käyttöönotolle tarkastellaan sekä mahdollistavia, että hidastavia tekijöitä.

Projektisimuloinnille osoittautuu tutkielmassa kilpailijaksi pelipohjainen opetusmuoto. Pelipohjaisen opetusmuodon odotetaan vaikuttavan projektisimuloinnin markkinatilanteeseen tulevaisuudessa.

Simuloinnilla on pitkä historia liiketoiminnanohjausjärjestelmien opetuksessa, sekä muussakin ohjausjärjestelmien koulutuksissa. Projektisimulointia ja ohjaussimulointia on verrattuna tutkielmassa ja eroavaisuudeksi nousee projektien kertaluontoisuus.

Simulation in project management education and commissioning of project simulation

Abstract

The purpose of this thesis is to find out the suitability of simulation for project management training, as well as the market situation for project simulation, and gained knowledge is used for preparation of commissioning. In the thesis, project simulation proves to be a potential form of teaching after reviewing the literature review. With project simulation on the start of growth phase, experience with the effectiveness of project simulation in project training is limited and thus the thesis has examined applicability only based on the literature.

The thesis examines a survey on project simulation and the market situation between universities, so the results of the study are suitable for the market situation of universities. The general market situation should be considered separately. The thesis summarizes the essentials for commissioning literature review and the inquiry with the help of the business model canvas. In addition, both enabling and decelerating factors are being considered for commissioning.

In the thesis, a game-based teaching form proves to be a competitor to project simulation. The game-based teaching format is expected to affect the market situation of project simulation in the future.

Simulation has a long history in the teaching of business management systems, as well as in other training in control systems. There is a comparison between project simulation and control simulation in the dissertation, and the difference is the uniqueness of the projects.

see all

Subjects:
Copyright information: © Juho Ahonen, 2022. Except otherwise noted, the reuse of this document is authorised under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) licence (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). This means that reuse is allowed provided appropriate credit is given and any changes are indicated. For any use or reproduction of elements that are not owned by the author(s), permission may need to be directly from the respective right holders.
  https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/