Toksinen käytös, sen seuraukset ja ehkäisy MOBA-peleissä |
|
Author: | Leviäkangas, Alvari1 |
Organizations: |
1University of Oulu, Faculty of Information Technology and Electrical Engineering, Information Processing Science |
Format: | ebook |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.8 MB) |
Pages: | 23 |
Persistent link: | http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202202091192 |
Language: | Finnish |
Published: |
Oulu : A. Leviäkangas,
2022
|
Publish Date: | 2022-02-10 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Description: |
Tiivistelmä Tutkimuksen aiheena oli toksinen käytös, sen seuraukset ja ehkäisy MOBA-peleissä. MOBA-peleissä on vallinnut pitkään niin sanottu toksinen ilmapiiri. Pelaajien haukkuminen, pelistä lähteminen kesken kaiken ja tahallaan pelin häviäminen ovat monelle MOBA-pelaajalle jopa päivittäin tapahtuvia ilmiöitä. Ratkaisuja näihin ongelmiin on yritetty keksiä, mutta negatiiviset pelikokemukset eivät ole vielä kadonneet. Tutkimuksessa käsiteltiin ainoastaan MOBA-pelejä, vaikka toksista käytöstä esiintyy tutkimuksen mukaan muissa kilpailullisissa videopeleissä, sillä MOBA-pelit ovat tunnettija poikkeuksellisen toksisesta pelaajakunnastaan. Tutkielmassa haluttiin selvittää mahdollisten ratkaisukeinojen lisäksi, mitkä tekijät saavat ihmisen käyttäytymään toksisesti ottelussaan, ja miten kyseiset tekijät voivat vaikuttaa joukkuetovereihin ja itse peliin. Jokaisessa kilpailullisessa pelissä tarkoituksena on voittaa vastustajat, mutta siitä huolimatta MOBA-peleissä toksista käytöstä esiintyy enemmän kuin muissa kilpailullisissa peleissä. Syinä voivat olla esimerkiksi otteluiden pitkät kestot sekä pelaaminen joukkueessa eikä yksin. Tutkimuksessa saatiin selville tapoja, joilla toksista käytöstä voidaan ymmärtää paremmin, ja keinoja, millä on mahdollista parantaa pelaajakokemusta. see all
|
Subjects: | |
Copyright information: |
© Alvari Leviäkangas, 2022. Except otherwise noted, the reuse of this document is authorised under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) licence (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). This means that reuse is allowed provided appropriate credit is given and any changes are indicated. For any use or reproduction of elements that are not owned by the author(s), permission may need to be directly from the respective right holders. |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |