Korkeakouluopiskelijan opiskelimotivaatioon vaikuttavien tekijöiden analyysi
Härmä, Reeta (2022-03-16)
Härmä, Reeta
R. Härmä
16.03.2022
© 2022 Reeta Härmä. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202203161396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202203161396
Tiivistelmä
Tutkielmani perehtyy korkeakouluopiskelijoiden opiskelumotivaatioon vaikuttaviin tekijöihin, joita nousee esille yksilölähtöisistä tekijöistä, opiskelijan ympäristöstä sekä yhteiskunnallisista ulottuvuuksista käsin. Työni tutkimusmetodina toimii aiempien kasvatustieteen kentällä tehtyjen tutkimusten tarkastelu, ja tulosten yhteenveto eli tarkemmin sanottuna toteutan tutkimustyöni kirjallisuuskatsauksena. Tavoitteena on löytää sellaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat opiskelumotivaatioon tavalla tai toisella sekä pohtia niitä.
Tutkielman toisessa osiossa avaan teoreettista taustaa, eli oppimisen ja oppimismotivaation käsitteet. Työssä perehdyn oppimiseen ja siihen liittyviin haasteisiin, kuten stressiin, oppimisvaikeuksiin ja ammatinkuvaan. Aiemmalla koulutustaustalla ei tunnu olevan juurikaan yhteyttä opiskelumotivaatioon, mutta korkeakouluopintoihin valikoituneiden aineistossa ylioppilastutkinto korostuu.
Kolmannessa osiossa avaan hieman korkeakouluopiskelijan sosiaalisia ympäristöjä, joissa opetus ja muu vuorovaikuttaminen tapahtuu. Tutkielmani aineiston mukaan myös korkeakouluun verkostoituminen ja sosiaalisten suhteiden, kuten ystävyyksien muodostaminen on yhteydessä opiskelumotivaatioon. Tässä osiossa perehdyn esimerkiksi korkeakoulupedagogiikkaan, kuten opetushenkilökunnan rooliin sekä pedagogisiin keinoihin. Perheen ja kodin asettama ilmapiiri voi edistää opiskelijakulttuuriin sopeutumista ja siten vaikuttaa opiskelumotivaatioon suotuisasti, jonka vuoksi tarkastelen myös laajempaa sosiaalista piiriä.
Tutkielmassa olen avannut opiskelumotivaatiota myös yhteiskunnallisten ulottuvuuksien kautta, kuten sosialisaation käsitteellä. Pohdin myös opetuksen järjestämistä sekä taloudellisia vaikuttimia opintojen aikana sekä erityisesti niiden jälkeen, sillä korkeakoulututkinto mahdollistaa useimmille opiskelijoille hyvät lähtökohdat työllistymiselle sekä sen kautta korkean palkan.
Tutkielman toisessa osiossa avaan teoreettista taustaa, eli oppimisen ja oppimismotivaation käsitteet. Työssä perehdyn oppimiseen ja siihen liittyviin haasteisiin, kuten stressiin, oppimisvaikeuksiin ja ammatinkuvaan. Aiemmalla koulutustaustalla ei tunnu olevan juurikaan yhteyttä opiskelumotivaatioon, mutta korkeakouluopintoihin valikoituneiden aineistossa ylioppilastutkinto korostuu.
Kolmannessa osiossa avaan hieman korkeakouluopiskelijan sosiaalisia ympäristöjä, joissa opetus ja muu vuorovaikuttaminen tapahtuu. Tutkielmani aineiston mukaan myös korkeakouluun verkostoituminen ja sosiaalisten suhteiden, kuten ystävyyksien muodostaminen on yhteydessä opiskelumotivaatioon. Tässä osiossa perehdyn esimerkiksi korkeakoulupedagogiikkaan, kuten opetushenkilökunnan rooliin sekä pedagogisiin keinoihin. Perheen ja kodin asettama ilmapiiri voi edistää opiskelijakulttuuriin sopeutumista ja siten vaikuttaa opiskelumotivaatioon suotuisasti, jonka vuoksi tarkastelen myös laajempaa sosiaalista piiriä.
Tutkielmassa olen avannut opiskelumotivaatiota myös yhteiskunnallisten ulottuvuuksien kautta, kuten sosialisaation käsitteellä. Pohdin myös opetuksen järjestämistä sekä taloudellisia vaikuttimia opintojen aikana sekä erityisesti niiden jälkeen, sillä korkeakoulututkinto mahdollistaa useimmille opiskelijoille hyvät lähtökohdat työllistymiselle sekä sen kautta korkean palkan.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31934]