Näkemyksiä joustavan esi- ja alkuopetuksen järjestämisestä yhteisopettajuuden keinoin : tapaus yhdestä Pohjois-Pohjanmaalla sijaitsevasta koulusta
Jaakkola, Linda (2022-03-23)
Jaakkola, Linda
L. Jaakkola
23.03.2022
© 2022 Linda Jaakkola. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202203231437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202203231437
Tiivistelmä
Joustavan opetuksen opetusmenetelmää ja toimintamalleja on hyödynnetty usean vuosikymmenen ajan osana perusopetuksen toteuttamista. Perusopetuksessa vallalla olevan inkluusion myötä yksilöllinen oppiminen ja opetuksen joustavuus ovat monipuolistaneet ja haastaneet perinteisempää opetusta. Joustavan opetuksen toimintatapoja käytetään nykyään esiopetuksesta perusopetukseen.
Tässä tutkimuksessa joustavan opetuksen tarkastelun kohteena ovat esi- ja alkuopetus. Joustavalla opetuksella tarkoitetaan tutkimuksessa tapaustutkimuksen koulussa toteutettavaa esi- ja alkuopetusluokan yhtenäistä toimintaa. Siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen muodostaa koulupolulle ensimmäisen nivelvaiheen. Nivelvaiheen yhteistyön merkitystä käsitellään tutkimuksessa osana joustavan opetuksen toteuttamista. Nivelvaiheen yhteistyö toteutuu tässä tapauksessa luonnollisesti osana opettajien välistä yhteistyötä, joka ilmenee esiopetussuunnitelman ja alkuopetussuunnitelman perusteiden yhteensovittamisena.
Tutkimuksessa tarkastellaan, miten joustavuus ilmenee tapauskoulun joustavan esi- ja alkuopetuksen järjestämisessä tiimin näkemysten kautta ja miten vastuut jakautuvat opettajien kesken. Opetusta toteuttava tiimi koostuu luokanopettajasta, esiopetuksen opettajasta, koulunkäynnin ohjaajasta, laaja-alaisen erityisopettajasta ja varhaiskasvatuksen erityisopettajasta. Tutkimusaineisto koostuu edellä mainittujen yksilöteemahaastatteluista. Tulokset on analysoitu fenomenografista analyysia hyödyntäen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää moniammatillisen tiimin näkemyksien kautta joustavan opetuksen järjestämistä esi- ja alkuopetuksen luokassa.
Pro gradu -tutkielma selvittää yhdessä luokassa toteutettavaa joustavaa opetusta. Keskiössä ovat tiimin jäsenten näkemykset opetuksen suunnittelusta ja toteuttamisesta. Tutkimuksen tulokset kokoavat yhteen joustavan esi- ja alkuopetuksen luokan hyväksi todettuja käytänteitä, joka mahdollistavat kahdella eri hallinnonaloilla olevien kasvatusinstituutioiden yhdistämisen. Tapaus antoi lisätietoa joustavan esi- ja alkuopetuksen toteuttamisesta lapsen edun ja tasavertaisuuden näkökulmasta, sillä tutkimuksen erityinen huomio keskittyi joustavaan opiskelijavalintaan ja vahvaan yksilöllisen oppimisen painotukseen. Päätulokset muodostuvat joustavassa esi- ja alkuopetuksessa käytettävistä opetusmenetelmistä sekä kuinka opetusta toteutetaan yhteisopettajuuden keinoin. Tutkimuksen kautta saatiin tietoa myös tiimin jäsenten ammatillisista vastuista osana opetuksen suunnittelua ja toteuttamista.
Tässä tutkimuksessa joustavan opetuksen tarkastelun kohteena ovat esi- ja alkuopetus. Joustavalla opetuksella tarkoitetaan tutkimuksessa tapaustutkimuksen koulussa toteutettavaa esi- ja alkuopetusluokan yhtenäistä toimintaa. Siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen muodostaa koulupolulle ensimmäisen nivelvaiheen. Nivelvaiheen yhteistyön merkitystä käsitellään tutkimuksessa osana joustavan opetuksen toteuttamista. Nivelvaiheen yhteistyö toteutuu tässä tapauksessa luonnollisesti osana opettajien välistä yhteistyötä, joka ilmenee esiopetussuunnitelman ja alkuopetussuunnitelman perusteiden yhteensovittamisena.
Tutkimuksessa tarkastellaan, miten joustavuus ilmenee tapauskoulun joustavan esi- ja alkuopetuksen järjestämisessä tiimin näkemysten kautta ja miten vastuut jakautuvat opettajien kesken. Opetusta toteuttava tiimi koostuu luokanopettajasta, esiopetuksen opettajasta, koulunkäynnin ohjaajasta, laaja-alaisen erityisopettajasta ja varhaiskasvatuksen erityisopettajasta. Tutkimusaineisto koostuu edellä mainittujen yksilöteemahaastatteluista. Tulokset on analysoitu fenomenografista analyysia hyödyntäen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää moniammatillisen tiimin näkemyksien kautta joustavan opetuksen järjestämistä esi- ja alkuopetuksen luokassa.
Pro gradu -tutkielma selvittää yhdessä luokassa toteutettavaa joustavaa opetusta. Keskiössä ovat tiimin jäsenten näkemykset opetuksen suunnittelusta ja toteuttamisesta. Tutkimuksen tulokset kokoavat yhteen joustavan esi- ja alkuopetuksen luokan hyväksi todettuja käytänteitä, joka mahdollistavat kahdella eri hallinnonaloilla olevien kasvatusinstituutioiden yhdistämisen. Tapaus antoi lisätietoa joustavan esi- ja alkuopetuksen toteuttamisesta lapsen edun ja tasavertaisuuden näkökulmasta, sillä tutkimuksen erityinen huomio keskittyi joustavaan opiskelijavalintaan ja vahvaan yksilöllisen oppimisen painotukseen. Päätulokset muodostuvat joustavassa esi- ja alkuopetuksessa käytettävistä opetusmenetelmistä sekä kuinka opetusta toteutetaan yhteisopettajuuden keinoin. Tutkimuksen kautta saatiin tietoa myös tiimin jäsenten ammatillisista vastuista osana opetuksen suunnittelua ja toteuttamista.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]