Varhaiskasvatuksen opettaja yhteiskunnallisena vaikuttajana 1800-luvulta nykypäivään
Kotavuopio, Tarja (2022-03-30)
Kotavuopio, Tarja
T. Kotavuopio
30.03.2022
© 2022 Tarja Kotavuopio. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202203301462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202203301462
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tutkin varhaiskasvatuksen opettajan yhteiskunnallisen vaikuttajan roolia, ja sen muutosta 1800-luvulta nykypäivään. Tutkielman tarkoitus on nostaa esille varhaiskasvatuksen yhteiskunnallista tehtävää varhaiskasvatuksen opettajan näkökulmasta. Tämän avulla pyrin välillisesti vaikuttamaan varhaiskasvatuksen arvostukseen, josta nykyään puhutaan paljon esimerkiksi eri sosiaalisen median kanavissa. Sen sijaan varhaiskasvatuksen opettajien koulutuksessa ei käsitellä riittävästi yhteiskunnallisia näkökulmia, vaikka se voisi olla yksi mahdollinen polku varhaiskasvatuksen merkityksen ymmärtämiseen ja alalla pysymiseen. Tutkielma on toteutettu kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin hyödyntäen sekä kotimaisia, että kansainvälisiä lähteitä. Lähteitä olen etsinyt laajalla vuosiluku skaalalla, mutta pyrkinyt tuomaan ne esille nykypäivän valossa.
Varhaiskasvatuksen opettajan yhteiskunnallinen rooli yhteiskunnan osana on muuttunut yhteiskunnallisten muutosten kautta. Varhaiskasvatus alkoi muodostumaan 1800-luvulla, ja vähitellen 1900-luvun sota-ajan aiheuttama työntekijäpula, ja yliopistokoulutuksen alkaminen on muokannut varhaiskasvatuksen opettajien roolia. Nykyään varhaiskasvatus on erilaisten muutosten ristipaineessa, ja vaarana on ajatus “pedagogiikasta kaikkien vastuualueena”.
Varhaiskasvatuksen opettajalla voi nähdä työnsä kautta olevan erilaisia yhteiskunnallisia tehtäviä ja vastuita, joiden kautta hänen yhteiskunnallisen vaikuttajansa rooli rakentuu. Kaikissa tehtävissä kuitenkin nousee esille moniammatillisen työyhteisön rikkaus varhaiskasvatuksen opettajan työlle. Varhaiskasvatuksen yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen vaikuttaa varhaiskasvatuksen laatu, ja laatuun vaikuttaa muun muassa varhaiskasvatuksen työolot. Tutkimustulokset osoittavat, että varhaiskasvatuksessa moniammatillisissa työyhteisöissä työnkuvat ovat epäselvät. Tulosten pohjalta ehdotankin, että varhaiskasvatuksen yhteiskunnallisten tehtävien vastuun jakaminen voisi selkiyttää epäselviä työnkuvia. Varhaiskasvatuksen opettaja on yhteiskunnallinen vaikuttaja, joka yhdessä moniammatillisen tiiminsä kanssa toteuttaa varhaiskasvatuksen yhteiskunnallisia tehtäviä.
Varhaiskasvatuksen opettajan yhteiskunnallinen rooli yhteiskunnan osana on muuttunut yhteiskunnallisten muutosten kautta. Varhaiskasvatus alkoi muodostumaan 1800-luvulla, ja vähitellen 1900-luvun sota-ajan aiheuttama työntekijäpula, ja yliopistokoulutuksen alkaminen on muokannut varhaiskasvatuksen opettajien roolia. Nykyään varhaiskasvatus on erilaisten muutosten ristipaineessa, ja vaarana on ajatus “pedagogiikasta kaikkien vastuualueena”.
Varhaiskasvatuksen opettajalla voi nähdä työnsä kautta olevan erilaisia yhteiskunnallisia tehtäviä ja vastuita, joiden kautta hänen yhteiskunnallisen vaikuttajansa rooli rakentuu. Kaikissa tehtävissä kuitenkin nousee esille moniammatillisen työyhteisön rikkaus varhaiskasvatuksen opettajan työlle. Varhaiskasvatuksen yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen vaikuttaa varhaiskasvatuksen laatu, ja laatuun vaikuttaa muun muassa varhaiskasvatuksen työolot. Tutkimustulokset osoittavat, että varhaiskasvatuksessa moniammatillisissa työyhteisöissä työnkuvat ovat epäselvät. Tulosten pohjalta ehdotankin, että varhaiskasvatuksen yhteiskunnallisten tehtävien vastuun jakaminen voisi selkiyttää epäselviä työnkuvia. Varhaiskasvatuksen opettaja on yhteiskunnallinen vaikuttaja, joka yhdessä moniammatillisen tiiminsä kanssa toteuttaa varhaiskasvatuksen yhteiskunnallisia tehtäviä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32008]