Oppimispelien vaikutus oppilaiden oppimismotivaatioon
Mattila, Tuomas (2022-04-12)
Mattila, Tuomas
T. Mattila
12.04.2022
© 2022 Tuomas Mattila. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202204121553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202204121553
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoitus oli selvittää oppimispelien vaikutuksia oppilaiden oppimismotivaatioon. Aihe oli tärkeä, sillä jos oppimispelien motivoivista vaikutuksista löytyisi todisteita, kannattaisi niiden käyttöä opetuksessa yleistää. Työ suoritettiin kirjallisuuskatsauksen avulla. Aiempien tutkimusten perusteella oppimispelien motivoivaan vaikutukseen vaikuttivat monet tekijät, kuten uutuusvaikutus, palaute, tehtävät ja pelaamisympäristö. Näistä tekijöistä löydettiin piirteitä, jotka joko lisäsivät tai vähensivät motivaatioita tai eivät vaikuttaneet motivaatioon ollenkaan. Uutena tietona tämä työ toi kootusti esiin oppimispeleihin liittyviä asioita, jotka vaikuttivat nimenomaan motivaatioon. Tämän työn tuloksia voidaan hyödyntää oppimispeleihin liittyvissä jatkotutkimuksissa, oppimispelien kehityksessä ja oppimispelien käyttöönotossa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]