Johtajuuspiirteet onnistuneen sosiaalisen median henkilöbrändin mahdollistajana
Rahkila, Tia (2022-05-10)
Rahkila, Tia
T. Rahkila
10.05.2022
© 2022 Tia Rahkila. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205101871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205101871
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan henkilöbrändäyksen rakentumista sosiaalisessa mediassa sekä edellytyksiä sen onnistumiselle. Tätä tutkitaan läheisemmin asiantuntijabrändin rakentumisen teoreettisesta näkökulmasta, sillä henkilöbrändin ja asiantuntijabrändin käsitteiden välinen ero niiden rakentumis- ja kehittämistavoissa on suhteellisen pieni. Lisäksi, tutkielmassa keskitytään tarkemmin johtajuuspiirteiden sekä henkilöbrändäyksen väliseen yhteyteen tutkien onnistuneiden henkilöbrändien taustalla olevia henkilön persoonallisuuspiirteitä ja niiden yhteneväisyyksiä teoreettisessa viitekehyksessä tehokkaan johtajuuden edellyttämiin piirteisiin. Tämä valinta on tehty siksi, koska oman henkilöbrändin rakentaminen vaatii itseohjautuvuutta sekä johtajuutta erityisesti itsestään ja koska itsensä johtaminen on entistä tärkeämpää elämän jokaisessa vaiheessa, erityisesti työelämässä.
Johdantoluvussa esitellään kokonaiskuva tutkimuksen aiheesta, sen valinnan perusteista ja käydään läpi tutkimuskysymykset sekä tutkimuksen tavoitteet. Toisessa luvussa tarkastellaan lähemmin käytettyä tutkimusmetodia, aineistonhakuprosessia, aineiston rajaamista sekä sen arviointia.
Kolmannessa luvussa määritellään brändäyksen, ja tarkemmin henkilöbrändäyksen, keskeisimmät tunnuspiirteet. Tutkitaan erilaisia malleja henkilöbrändin muodostumiselle sekä sen ilmenemistä sosiaalisessa mediassa ja sosiaalisen median eri kanavissa. Neljännessä luvussa tutkitaan tarkemmin johtajuuspiirteitä sekä niiden ilmenemistä henkilöbrändäyksessä. Viidennessä luvussa analysoidaan saadut tulokset ja muodostetaan yhteenveto vastauksista tutkimuskysymyksiin. Lopuksi pohditaan ja määritetään mahdollisia jatkotutkimusehdotuksia peilaten tutkimuksen tuloksia teoreettiseen kontribuutioon ja tutkimuksen mahdollisiin rajoitteisiin.
Johdantoluvussa esitellään kokonaiskuva tutkimuksen aiheesta, sen valinnan perusteista ja käydään läpi tutkimuskysymykset sekä tutkimuksen tavoitteet. Toisessa luvussa tarkastellaan lähemmin käytettyä tutkimusmetodia, aineistonhakuprosessia, aineiston rajaamista sekä sen arviointia.
Kolmannessa luvussa määritellään brändäyksen, ja tarkemmin henkilöbrändäyksen, keskeisimmät tunnuspiirteet. Tutkitaan erilaisia malleja henkilöbrändin muodostumiselle sekä sen ilmenemistä sosiaalisessa mediassa ja sosiaalisen median eri kanavissa. Neljännessä luvussa tutkitaan tarkemmin johtajuuspiirteitä sekä niiden ilmenemistä henkilöbrändäyksessä. Viidennessä luvussa analysoidaan saadut tulokset ja muodostetaan yhteenveto vastauksista tutkimuskysymyksiin. Lopuksi pohditaan ja määritetään mahdollisia jatkotutkimusehdotuksia peilaten tutkimuksen tuloksia teoreettiseen kontribuutioon ja tutkimuksen mahdollisiin rajoitteisiin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]