Psykologin työ moniammatillisessa opiskeluhuollossa : vaikutusmahdollisuudet ja työhyvinvointia tukevat tekijät |
|
Author: | Moilanen, Marianna1 |
Organizations: |
1University of Oulu, Faculty of Education, Educational Sciences |
Format: | ebook |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.8 MB) |
Pages: | 60 |
Persistent link: | http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205152026 |
Language: | Finnish |
Published: |
Oulu : M. Moilanen,
2022
|
Publish Date: | 2022-05-16 |
Thesis type: | Master's thesis |
Tutor: |
Suorsa, Teemu |
Reviewer: |
Viljamaa, Elina Suorsa, Teemu |
Description: |
Tiivistelmä Tavoitteena tutkimuksella on tutkia psykologien kokemuksia vaikutusmahdollisuuksistaan moniammatillisessa opiskeluhuollossa sekä millaisia oman ammatillisuuden kehittymisen mahdollisuuksia ja työhyvinvoinnin ylläpitämisen sekä edistämisen keinoja psykologit tunnistavat työssään. Tutkimuksen avulla tuodaan esille, millaisena psykologit tällä hetkellä kokevat opiskeluhuollon moniammatillisen yhteistyön toteutumisen. Lisäksi avataan psykologien ajatuksia siitä, miten heidän ammatillisuuttaan sekä asiantuntijuuttaan voidaan kehittää ja millaisia keinoja heillä on työhyvinvointinsa ylläpitämiseen ja edistämiseen niin arjessa kuin vapaa-aikanakin. Tutkimuksen hahmottuessa osana Oulun yliopiston Psykologian ja kasvatuspsykologian tutkimuskeskuksen MYY-tutkimusryhmän toimintaa, on tutkimuksen avulla mahdollista kehittää opiskeluhuollon toimintaa ja käytänteitä yhdessä Oulun kaupungin kanssa. Tutkimuksen teoreettisena taustana on kasvatuspsykologinen kokemuksen kulttuurihistoriallinen tutkimus, keskeisinä subjektitieteellinen ja systeeminen tutkimus. Tutkimuksen aineisto koostuu kahden psykologin haastattelusta ja aineistoa on analysoitu subjektitieteellisen kokemuksen systeemisen tutkimuksen sekä aineistolähtöisen analyysin keinoin, muodostaen perustelumalleja psykologien kokemusten pohjalta. Perustelumallien tarkastelun avulla voidaan hahmottaa psykologin työhön liittyviä malleja, jotka jakautuvat psykologin vaikutusmahdollisuuksiin sekä oman ammatillisuuden kehittämiseen ja työhyvinvoinnin keinoihin. Psykologit tunnistavat moniammatillisen opiskeluhuollon mahdollisuudet ja haasteet, voivat nimetä mahdollisuuksia oman ammatillisuuden ja asiantuntijuuden kehittämiseen sekä tiedostavat työhyvinvoinnin tärkeyden ja sen edistämisen keinoja. Psychologist’s work in multidisciplinary student welfare : opportunities for influence and factors supporting well-being at work Abstract The aim of this master’s thesis is to study the experiences of psychologists about their possibility to influence in multi-professional student welfare, as well as the opportunities for psychologists to identify their own professional development and the means of maintaining and promoting well-being at work. The thesis highlights how psychologists currently perceive the realization of multidisciplinary collaboration in student welfare. In addition, psychologists’ thoughts on how to develop their professionalism and expertise and what means they must maintain and promote their well-being at work, both in everyday work and in their free time, will be opened. As the research takes shape as part of the MYY-research group of the Research center for psychology and educational psychology of the University of Oulu, it is possible to develop the practices of student welfare together with the city of Oulu. The theoretical background of this thesis is the cultural-historical tradition of educational psychological practice research. The thesis’ research material consists of interviews with two psychologists, and the interview material has been analyzed by means of systematic research of experience and data-based analysis, forming rationale prototypes based on the experiences of psychologists. With the help of the analysis of prototypes, it is possible to outline the models related to the work of psychologists, which are divided into the possibilities of the psychologists’ influence and the development of one’s own professionalism and well-being at work. Psychologists are able to identify the opportunities and challenges of multidisciplinary student welfare, name opportunities for developing one’s own professionalism and expertise and are aware of the importance of well-being at workplace and the means of promoting it. see all
|
Subjects: | |
Copyright information: |
© Marianna Moilanen, 2022. Except otherwise noted, the reuse of this document is authorised under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) licence (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). This means that reuse is allowed provided appropriate credit is given and any changes are indicated. For any use or reproduction of elements that are not owned by the author(s), permission may need to be directly from the respective right holders. |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |