Psykologin työ moniammatillisessa opiskeluhuollossa : vaikutusmahdollisuudet ja työhyvinvointia tukevat tekijät
Moilanen, Marianna (2022-05-15)
Moilanen, Marianna
M. Moilanen
15.05.2022
© 2022 Marianna Moilanen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205152026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205152026
Tiivistelmä
Tavoitteena tutkimuksella on tutkia psykologien kokemuksia vaikutusmahdollisuuksistaan moniammatillisessa opiskeluhuollossa sekä millaisia oman ammatillisuuden kehittymisen mahdollisuuksia ja työhyvinvoinnin ylläpitämisen sekä edistämisen keinoja psykologit tunnistavat työssään. Tutkimuksen avulla tuodaan esille, millaisena psykologit tällä hetkellä kokevat opiskeluhuollon moniammatillisen yhteistyön toteutumisen. Lisäksi avataan psykologien ajatuksia siitä, miten heidän ammatillisuuttaan sekä asiantuntijuuttaan voidaan kehittää ja millaisia keinoja heillä on työhyvinvointinsa ylläpitämiseen ja edistämiseen niin arjessa kuin vapaa-aikanakin. Tutkimuksen hahmottuessa osana Oulun yliopiston Psykologian ja kasvatuspsykologian tutkimuskeskuksen MYY-tutkimusryhmän toimintaa, on tutkimuksen avulla mahdollista kehittää opiskeluhuollon toimintaa ja käytänteitä yhdessä Oulun kaupungin kanssa. Tutkimuksen teoreettisena taustana on kasvatuspsykologinen kokemuksen kulttuurihistoriallinen tutkimus, keskeisinä subjektitieteellinen ja systeeminen tutkimus.
Tutkimuksen aineisto koostuu kahden psykologin haastattelusta ja aineistoa on analysoitu subjektitieteellisen kokemuksen systeemisen tutkimuksen sekä aineistolähtöisen analyysin keinoin, muodostaen perustelumalleja psykologien kokemusten pohjalta. Perustelumallien tarkastelun avulla voidaan hahmottaa psykologin työhön liittyviä malleja, jotka jakautuvat psykologin vaikutusmahdollisuuksiin sekä oman ammatillisuuden kehittämiseen ja työhyvinvoinnin keinoihin. Psykologit tunnistavat moniammatillisen opiskeluhuollon mahdollisuudet ja haasteet, voivat nimetä mahdollisuuksia oman ammatillisuuden ja asiantuntijuuden kehittämiseen sekä tiedostavat työhyvinvoinnin tärkeyden ja sen edistämisen keinoja. The aim of this master’s thesis is to study the experiences of psychologists about their possibility to influence in multi-professional student welfare, as well as the opportunities for psychologists to identify their own professional development and the means of maintaining and promoting well-being at work. The thesis highlights how psychologists currently perceive the realization of multidisciplinary collaboration in student welfare. In addition, psychologists’ thoughts on how to develop their professionalism and expertise and what means they must maintain and promote their well-being at work, both in everyday work and in their free time, will be opened. As the research takes shape as part of the MYY-research group of the Research center for psychology and educational psychology of the University of Oulu, it is possible to develop the practices of student welfare together with the city of Oulu. The theoretical background of this thesis is the cultural-historical tradition of educational psychological practice research.
The thesis’ research material consists of interviews with two psychologists, and the interview material has been analyzed by means of systematic research of experience and data-based analysis, forming rationale prototypes based on the experiences of psychologists. With the help of the analysis of prototypes, it is possible to outline the models related to the work of psychologists, which are divided into the possibilities of the psychologists’ influence and the development of one’s own professionalism and well-being at work. Psychologists are able to identify the opportunities and challenges of multidisciplinary student welfare, name opportunities for developing one’s own professionalism and expertise and are aware of the importance of well-being at workplace and the means of promoting it.
Tutkimuksen aineisto koostuu kahden psykologin haastattelusta ja aineistoa on analysoitu subjektitieteellisen kokemuksen systeemisen tutkimuksen sekä aineistolähtöisen analyysin keinoin, muodostaen perustelumalleja psykologien kokemusten pohjalta. Perustelumallien tarkastelun avulla voidaan hahmottaa psykologin työhön liittyviä malleja, jotka jakautuvat psykologin vaikutusmahdollisuuksiin sekä oman ammatillisuuden kehittämiseen ja työhyvinvoinnin keinoihin. Psykologit tunnistavat moniammatillisen opiskeluhuollon mahdollisuudet ja haasteet, voivat nimetä mahdollisuuksia oman ammatillisuuden ja asiantuntijuuden kehittämiseen sekä tiedostavat työhyvinvoinnin tärkeyden ja sen edistämisen keinoja.
The thesis’ research material consists of interviews with two psychologists, and the interview material has been analyzed by means of systematic research of experience and data-based analysis, forming rationale prototypes based on the experiences of psychologists. With the help of the analysis of prototypes, it is possible to outline the models related to the work of psychologists, which are divided into the possibilities of the psychologists’ influence and the development of one’s own professionalism and well-being at work. Psychologists are able to identify the opportunities and challenges of multidisciplinary student welfare, name opportunities for developing one’s own professionalism and expertise and are aware of the importance of well-being at workplace and the means of promoting it.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]