Innovaatiostrategian rooli autoteollisuuden fuusioissa ja yrityskaupoissa : kohti tehokkaampaa lähestymistapaa
Jääskeläinen, Jani (2022-05-17)
Jääskeläinen, Jani
J. Jääskeläinen
17.05.2022
© 2022 Jani Jääskeläinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205172087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205172087
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on laajentaa ymmärrystä innovaatiostrategiasta autoteollisuuden fuusioissa ja yrityskaupoissa. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata innovaatiostrategian roolia autoteollisuuden toimijoiden hankintaprosessissa, tunnistaa ja kuvailla autoteollisuuden innovaatiostrategian keskeisiä piirteitä, käytettyjä innovaatiostrategiakäytäntöjä sekä ilmiöön liittyviä haasteita ja mahdollisia keinoja niiden ratkaisemiseksi. Näin ollen tutkimus tarkastelee innovaatiostrategian ja hankintaprosessin suhdetta. Aihetta tarkastellaan tutkimalla autoteollisuuden toimijoiden hankintaprosessia ja innovaatiomotiivien roolia siinä, autoteollisuuden tyypillisiä innovaatiostrategiakäytäntöjä, fuusioiden ja yrityskauppojen kontekstissa innovaatiostrategiaan vaikuttavia tekijöitä sekä erityisesti autoteollisuuden toimijoiden fuusio- ja yrityskauppainnovaatiostrategian erityispiirteitä.
Nykyisessä tutkimuskirjallisuudessa näkyy selvästi tutkimusaukko, sillä innovaatiostrategian tutkimusala on perinteisesti keskittynyt tehokkaan innovaatiostrategian luomiseen ja toteuttamiseen pitkäaikaisesta näkökulmasta. Tämä tutkimus laajentaa yleistä ymmärrystä autoteollisuuden nopeista hankintaprosesseista, joita nämä toimijat suorittavat rajallisilla resursseilla selviytyäkseen autoteollisuuden radikaalista muutoksesta. Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen lähestymistapa, minkä aineiston kerääminen toteutettiin asiakirja-analyysin avulla. Usean tapauksen tutkimusmenetelmän soveltaminen mahdollisti, että aiheesta saatiin yksityiskohtaista tietoa, mikä lisää siten tutkimuksen validiteettia ja luotettavuutta. Tapausyritysten dokumenteista tehdyt havainnot paljastivat uusia näkökohtia, joita nykyinen tutkimuskirjallisuus ei korosta siinä määrin kuin tämän tutkimuksen tulokset osoittavat. Näin ollen tällä tutkimuksella on teoreettinen kontribuutio tutkimusalalla.
Tutkimuksen keskeinen tulos osoittaa, että innovaatiostrategia voi tukea autoteollisuuden toimijoiden fuusioita ja yrityskauppoja, jos nämä omaksuvat tehokkaamman lähestymistavan innovaatiostrategioissaan. Tämä tutkimus esittelee, kuinka autoteollisuuden toimijoiden rajallisten resurssien vuoksi näiden yritysten on entistä tärkeämpää olla tietoisia kriittisistä innovaatiostrategiaan liittyvistä asioista hankintaprosessin eri vaiheissa, jotta nämä pystyvät priorisoimaan resursseja tämän mukaan. Käytännössä johtajien on tunnistettava liiketoimintaan ja hankintaprosessiin liittyvät mahdolliset haasteet ja tarpeet sekä tuettava innovaatiostrategian roolia. Tämän tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, kuinka innovaatiostrategia voisi tukea hankintaprosessin eri vaiheita, jos autoteollisuuden toimijoiden ylimmät johtajat ymmärtävät ympäristöystävällisyyden ja kestävän kehityksen tukemisen merkityksen, mukaan lukien ilmastonmuutoksen torjumisen, riittämättömien resurssien minimoimisen, jatkuvan innovaatiostrategiakäytäntöjen kehittämisen, innovaatiotrendien vahvuuksien ja heikkouksien tunnistamisen, asiakastuntemuksen ja -tarpeiden sekä henkilöstöjohtamisen merkityksen. Lisäksi tutkimuksessa esitetään, kuinka innovaatiostrategia voi tehostaa hankintaprosessia yhdistämällä ympäristön tukemisen osa-alueen kiinteästi yrityksen liiketoimintasuunnitelmaan ja näin helpottamalla ympäristöystävällisten innovaatioiden kehittämistä sekä hyödyntämällä ulkopuolisten neuvonantajien kokemuksia hankintaprosessin tukemiseksi.
Nykyisessä tutkimuskirjallisuudessa näkyy selvästi tutkimusaukko, sillä innovaatiostrategian tutkimusala on perinteisesti keskittynyt tehokkaan innovaatiostrategian luomiseen ja toteuttamiseen pitkäaikaisesta näkökulmasta. Tämä tutkimus laajentaa yleistä ymmärrystä autoteollisuuden nopeista hankintaprosesseista, joita nämä toimijat suorittavat rajallisilla resursseilla selviytyäkseen autoteollisuuden radikaalista muutoksesta. Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen lähestymistapa, minkä aineiston kerääminen toteutettiin asiakirja-analyysin avulla. Usean tapauksen tutkimusmenetelmän soveltaminen mahdollisti, että aiheesta saatiin yksityiskohtaista tietoa, mikä lisää siten tutkimuksen validiteettia ja luotettavuutta. Tapausyritysten dokumenteista tehdyt havainnot paljastivat uusia näkökohtia, joita nykyinen tutkimuskirjallisuus ei korosta siinä määrin kuin tämän tutkimuksen tulokset osoittavat. Näin ollen tällä tutkimuksella on teoreettinen kontribuutio tutkimusalalla.
Tutkimuksen keskeinen tulos osoittaa, että innovaatiostrategia voi tukea autoteollisuuden toimijoiden fuusioita ja yrityskauppoja, jos nämä omaksuvat tehokkaamman lähestymistavan innovaatiostrategioissaan. Tämä tutkimus esittelee, kuinka autoteollisuuden toimijoiden rajallisten resurssien vuoksi näiden yritysten on entistä tärkeämpää olla tietoisia kriittisistä innovaatiostrategiaan liittyvistä asioista hankintaprosessin eri vaiheissa, jotta nämä pystyvät priorisoimaan resursseja tämän mukaan. Käytännössä johtajien on tunnistettava liiketoimintaan ja hankintaprosessiin liittyvät mahdolliset haasteet ja tarpeet sekä tuettava innovaatiostrategian roolia. Tämän tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, kuinka innovaatiostrategia voisi tukea hankintaprosessin eri vaiheita, jos autoteollisuuden toimijoiden ylimmät johtajat ymmärtävät ympäristöystävällisyyden ja kestävän kehityksen tukemisen merkityksen, mukaan lukien ilmastonmuutoksen torjumisen, riittämättömien resurssien minimoimisen, jatkuvan innovaatiostrategiakäytäntöjen kehittämisen, innovaatiotrendien vahvuuksien ja heikkouksien tunnistamisen, asiakastuntemuksen ja -tarpeiden sekä henkilöstöjohtamisen merkityksen. Lisäksi tutkimuksessa esitetään, kuinka innovaatiostrategia voi tehostaa hankintaprosessia yhdistämällä ympäristön tukemisen osa-alueen kiinteästi yrityksen liiketoimintasuunnitelmaan ja näin helpottamalla ympäristöystävällisten innovaatioiden kehittämistä sekä hyödyntämällä ulkopuolisten neuvonantajien kokemuksia hankintaprosessin tukemiseksi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32006]