Vuorovaikutus alle 3-vuotiaiden pedagogiikassa
Juustila, Virpi (2022-05-18)
Juustila, Virpi
V. Juustila
18.05.2022
© 2022 Virpi Juustila. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205182178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205182178
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielman aiheena on vuorovaikutus alle 3-vuotiaiden pedagogiikassa. Tutkielman tavoitteena on selvittää, minkälaista vuorovaikutusta alle 3-vuotiaiden pedagogiikassa on ja minkälainen rooli varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on erilaisten vuorovaikutustilanteiden mahdollistajana. Alle 3-vuotiaiden pedagogiikassa vuorovaikutus ja leikki nivoutuvat yhteen, joten tutkielman yksi keskeisimpiä lähestymistapoja on leikin tutkiminen yhtenä merkittävänä alle 3-vuotiaiden vuorovaikutuksen välineenä sekä yhteisen ymmärryksen rakentajana ja korjaajana.
Tutkielma on toteutettu kuvailevan kirjallisuuskatsauksen metodilla eli se perustuu aikaisemmin tehtyihin tutkimuksiin ja tieteellisiin julkaisuihin. Tutkimusaineistoksi valikoitui monipuolisesti sekä suomalaisia että ulkomaisia julkaisuja, jotka käsittelevät alle 3-vuotiaiden pedagogiikkaa, vuorovaikutusta ja leikkiä.
Tutkielman tutkimustuloksissa korostuu varhaiskasvatuksen henkilöstön rooli varhaiskasvatuksen sisäisten vuorovaikutussuhteiden rakentajana, ylläpitäjänä ja rikastuttajana. Laadukkaan vuorovaikutuksen turvaaminen varhaiskasvatuksessa on tärkeää, koska laadukas pedagogiikka edellyttää laadukasta vuorovaikutusta. Varhaiskasvatuksen sisäisistä vuorovaikutussuhteista käsittelen tässä tutkielmassa lasten keskinäistä vertaisvuorovaikutusta ja varhaiskasvatuksen henkilöstön ja lasten välistä vuorovaikutusta. Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että erilaiset vuorovaikutussuhteet luovat pohjaa lapsen kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle. Etenkin leikki, joka on lasten välisten vertaissuhteiden tyypillisin konteksti, mahdollistaa monen tärkeän taidon harjoittelun turvallisessa ympäristössä.
Varhaiskasvatuksen henkilöstöltä vaaditaan sensitiivisyyttä, tietoista tahtotilaa sekä kykyä ja halua sitoutua vuorovaikutukseen, jotta vuorovaikutus olisi mahdollisimman laadukasta. Alle 3-vuotiaiden pedagogiikassa korostuu verbaalisen vuorovaikutuksen lisäksi myös vuorovaikutuksen nonverbaalinen ulottuvuus, jonka oikein tulkitseminen vaatii varhaiskasvatuksen henkilöstöltä sensitiivisyyttä ja läsnä olevaa asennetta.
Tutkielma on toteutettu kuvailevan kirjallisuuskatsauksen metodilla eli se perustuu aikaisemmin tehtyihin tutkimuksiin ja tieteellisiin julkaisuihin. Tutkimusaineistoksi valikoitui monipuolisesti sekä suomalaisia että ulkomaisia julkaisuja, jotka käsittelevät alle 3-vuotiaiden pedagogiikkaa, vuorovaikutusta ja leikkiä.
Tutkielman tutkimustuloksissa korostuu varhaiskasvatuksen henkilöstön rooli varhaiskasvatuksen sisäisten vuorovaikutussuhteiden rakentajana, ylläpitäjänä ja rikastuttajana. Laadukkaan vuorovaikutuksen turvaaminen varhaiskasvatuksessa on tärkeää, koska laadukas pedagogiikka edellyttää laadukasta vuorovaikutusta. Varhaiskasvatuksen sisäisistä vuorovaikutussuhteista käsittelen tässä tutkielmassa lasten keskinäistä vertaisvuorovaikutusta ja varhaiskasvatuksen henkilöstön ja lasten välistä vuorovaikutusta. Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että erilaiset vuorovaikutussuhteet luovat pohjaa lapsen kasvulle, kehitykselle ja oppimiselle. Etenkin leikki, joka on lasten välisten vertaissuhteiden tyypillisin konteksti, mahdollistaa monen tärkeän taidon harjoittelun turvallisessa ympäristössä.
Varhaiskasvatuksen henkilöstöltä vaaditaan sensitiivisyyttä, tietoista tahtotilaa sekä kykyä ja halua sitoutua vuorovaikutukseen, jotta vuorovaikutus olisi mahdollisimman laadukasta. Alle 3-vuotiaiden pedagogiikassa korostuu verbaalisen vuorovaikutuksen lisäksi myös vuorovaikutuksen nonverbaalinen ulottuvuus, jonka oikein tulkitseminen vaatii varhaiskasvatuksen henkilöstöltä sensitiivisyyttä ja läsnä olevaa asennetta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31995]