Alakouluikäisten välituntiaktiivisuus
Syrjälä, Aki (2022-05-18)
Syrjälä, Aki
A. Syrjälä
18.05.2022
© 2022 Aki Syrjälä. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205182235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205182235
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten päivittäinen fyysinen aktiivisuus on vähentynyt. Tällä hetkellä vain reilu kolmasosa (38 %) 7–15-vuotiaista kouluikäisistä lapsista liikkuu tarpeeksi ja täten saavuttavat fyysisen aktiivisuuden päivittäisen minimisuosituksen, joka on vähintään tunti liikuntaa päivässä. Koulun rooli lasten päivittäisen liikkumisen lisäämisessä on kasvanut ja koulupäivän aikaiseen liikkumiseen onkin alettu kiinnittämään entistä enemmän huomiota.
Oppilaat viettävät peruskoulun aikana välitunneilla aikaa enemmän kuin minkään oppiaineen parissa. Välituntien aikaisella fyysisellä aktiivisuudella voi olla suuri merkitys lapsen päivittäiseen fyysiseen aktiivisuuteen, sillä alakouluikäisen lapsen on mahdollista viettää jopa yli tunti päivässä välitunnilla liikkuen. On tärkeää, että välituntien aikaista fyysistä aktiivisuutta tutkitaan tarkemmin, jotta välituntiliikunnan edistämistoimet olisivat mahdollisimman tarkoituksenmukaisia. Monipuolinen tieto lasten välituntiaktiivisuudesta auttaa, kun halutaan lisätä erityisesti vähän liikkuvien lasten välituntien aikaista liikkumista. Tämän tutkielman tarkoituksena onkin tarkastella mitkä eri tekijät vaikuttavat alakouluikäisten oppilaiden fyysiseen aktiivisuuteen välituntien aikana.
Tutkielmani osoitti, kuinka fyysisellä välituntiympäristöllä voidaan nähdä olevan erittäin suuri merkitys alakouluikäisten välituntien aikaisessa liikkumisessa. Monipuoliset ja tilavat liikkumiseen innostavat ja kannustavat tilat sekä riittävä määrä erilaisia liikuntavälineitä saavat oppilaat liikkumaan välituntien aikana. Vapaasti oppilaiden käytössä olevat tai välituntien ajaksi lainattavat liikuntavälineet ovatkin oiva keino lisätä oppilaiden fyysistä aktiivisuutta välitunneilla.
Lisäksi oppilaiden omien mielipiteiden kuuleminen ja osallistaminen mukaan välituntitoiminnan suunnitteluun on tärkeää, kun pyritään lisäämään välituntien aikaista liikkumista. Välitunneista on mahdollista kehittää oppilaita liikkumaan innostavia ja niihin saadaan lisättyä monipuolista liikkumista, kun oppilaat pääsevät itse osallistumaan välituntien aikaisen toiminnan suunnitteluun ja päätöksentekoon.
Oppilaat viettävät peruskoulun aikana välitunneilla aikaa enemmän kuin minkään oppiaineen parissa. Välituntien aikaisella fyysisellä aktiivisuudella voi olla suuri merkitys lapsen päivittäiseen fyysiseen aktiivisuuteen, sillä alakouluikäisen lapsen on mahdollista viettää jopa yli tunti päivässä välitunnilla liikkuen. On tärkeää, että välituntien aikaista fyysistä aktiivisuutta tutkitaan tarkemmin, jotta välituntiliikunnan edistämistoimet olisivat mahdollisimman tarkoituksenmukaisia. Monipuolinen tieto lasten välituntiaktiivisuudesta auttaa, kun halutaan lisätä erityisesti vähän liikkuvien lasten välituntien aikaista liikkumista. Tämän tutkielman tarkoituksena onkin tarkastella mitkä eri tekijät vaikuttavat alakouluikäisten oppilaiden fyysiseen aktiivisuuteen välituntien aikana.
Tutkielmani osoitti, kuinka fyysisellä välituntiympäristöllä voidaan nähdä olevan erittäin suuri merkitys alakouluikäisten välituntien aikaisessa liikkumisessa. Monipuoliset ja tilavat liikkumiseen innostavat ja kannustavat tilat sekä riittävä määrä erilaisia liikuntavälineitä saavat oppilaat liikkumaan välituntien aikana. Vapaasti oppilaiden käytössä olevat tai välituntien ajaksi lainattavat liikuntavälineet ovatkin oiva keino lisätä oppilaiden fyysistä aktiivisuutta välitunneilla.
Lisäksi oppilaiden omien mielipiteiden kuuleminen ja osallistaminen mukaan välituntitoiminnan suunnitteluun on tärkeää, kun pyritään lisäämään välituntien aikaista liikkumista. Välitunneista on mahdollista kehittää oppilaita liikkumaan innostavia ja niihin saadaan lisättyä monipuolista liikkumista, kun oppilaat pääsevät itse osallistumaan välituntien aikaisen toiminnan suunnitteluun ja päätöksentekoon.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32026]