Avointen oppimisympäristöjen luomat haasteet oppimiselle
Taskila, Henrik; Vaahtoniemi, Kalle (2022-05-30)
Taskila, Henrik
Vaahtoniemi, Kalle
H. Taskila; K. Vaahtoniemi
30.05.2022
© 2022 Henrik Taskila, Kalle Vaahtoniemi. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205302464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205302464
Tiivistelmä
Tämä kirjallisuuskatsaus käsittelee avointen oppimisympäristöjen luomia haasteita oppimiselle. Aihe on kiinnostava, sillä avoimet oppimisympäristöt ovat lisääntyneet paljon lähivuosina. On erikoista, että varsinkaan Suomessa tuotettua tutkittua tietoa avoimien oppimisympäristöjen vaikutuksista oppimiselle ei ole paljoa saatavilla. Opettajien kokemukset eivät tunnu kohtaavan avointen oppimisympäristöjen rakentamisen määrän kanssa. Myös oppimistulokset ovat Suomessa laskusuhdanteessa. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia haasteita avoimet oppimisympäristöt luovat oppimiselle ja opettamiselle. Poikkeuksena moneen muuhun tutkielmaan käsittelyssä on pelkästään avointen oppimisympäristöjen luomat haasteet oppimiselle. Tarkoituksena ei ollut tässä tapauksessa kiinnittää huomiota avoimien oppimisympäristöjen tuomiin hyötyihin.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa käsitellään oppimisympäristöjen eri muotoja koulumaailmassa ja niiden vaikutusta oppimiseen. Tutkimuksessa myös perehdytään, miten avoin oppimisympäristö vaikuttaa lapsen temperamenttiin. Tutkielmassa havaittiin, että avoimeen oppimisympäristöön liittyy paljon eri häiriötekijöitä, jotka haastavat oppilaan koulunkäynnin tehokkuutta. Ongelmia on myös perinteisessä luokkahuoneessa, mutta jotkin häiriötekijät korostuvat avoimeen oppimisympäristöön siirryttäessä.
Tutkielman johtopäätöksenä voidaan todeta, että oppilaat ja opettajat suhtautuivat avoimiin oppimisympäristöihin eri tavoilla. Pääsääntöisesti oppilaat olivat myötämielisempiä avoimia oppimisympäristöjä kohtaan. Opettajilla oli ristiriitaisia kokemuksia aiheesta, mutta negatiivisia kokemuksia nousi esille paljon. Erityisesti melu, tilojen ahtaus ja epäergonomiset työskentelytavat nousivat oppilaiden ja opettajien kokemuksista esille. Havaittiin myös, että temperamenttipiirteillä on vaikutuksia avoimessa oppimisympäristössä oppimiseen.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa käsitellään oppimisympäristöjen eri muotoja koulumaailmassa ja niiden vaikutusta oppimiseen. Tutkimuksessa myös perehdytään, miten avoin oppimisympäristö vaikuttaa lapsen temperamenttiin. Tutkielmassa havaittiin, että avoimeen oppimisympäristöön liittyy paljon eri häiriötekijöitä, jotka haastavat oppilaan koulunkäynnin tehokkuutta. Ongelmia on myös perinteisessä luokkahuoneessa, mutta jotkin häiriötekijät korostuvat avoimeen oppimisympäristöön siirryttäessä.
Tutkielman johtopäätöksenä voidaan todeta, että oppilaat ja opettajat suhtautuivat avoimiin oppimisympäristöihin eri tavoilla. Pääsääntöisesti oppilaat olivat myötämielisempiä avoimia oppimisympäristöjä kohtaan. Opettajilla oli ristiriitaisia kokemuksia aiheesta, mutta negatiivisia kokemuksia nousi esille paljon. Erityisesti melu, tilojen ahtaus ja epäergonomiset työskentelytavat nousivat oppilaiden ja opettajien kokemuksista esille. Havaittiin myös, että temperamenttipiirteillä on vaikutuksia avoimessa oppimisympäristössä oppimiseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32026]