Museopedagogiikka opetusmenetelmänä
Huima, Heidi (2022-05-31)
Huima, Heidi
H. Huima
31.05.2022
© 2022 Heidi Huima. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205312473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202205312473
Tiivistelmä
Avautuvat oppimisympäristöt ja tutkiva oppiminen ovat nousseet perusopetuksen opetussuunnitelmassa sekä kasvatustieteissä tärkeiksi teemoiksi. Nykypäivänä eri tieteenaloilla kuten sosiologiassa tai psykologiassa toteutetut tutkimukset ovat tuottaneet tutkimustietoa, jonka avulla oppimisympäristöjä on alettu tarkastella uudella tavalla. Oppimisen tarkastelun kohteeksi ovat nousseet avautuvat ja aidot oppimisympäristöt. Oppiminen tehostuu, kun se tapahtuu aidoissa tilanteissa.
Tutkimukseni tavoitteena on kuvata oppimisympäristöjen merkitystä oppimiseen ja erityisesti millainen museo on oppimisympäristönä. Tutkimuskysymyksinäni oli mitä on museopedagogiikka sekä millainen museopedagogiikka on opetusmenetelmänä. Kuvailevana kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkimukseni tarkastelee museopedagogiikkaa perusopetuksen opetussuunnitelman ja tutkimustyössä pinnalla olevien oppimiskäsitysten ja -ympäristöjen kautta.
Tutkielman perusteella museon hedelmällinen hyödyntäminen opetuksessa perustuu pitkälti museon näkemiseen oppimisstrategiana oppimateriaalin sijaan. Opettajan huolellinen suunnittelu museo-opetuksessa tarjoaa oppilaille ilmiö- ja elämyspohjaisen konstruktivistisen työotteen opittavaan aiheeseen. Oppimisympäristön muutos mahdollistaa elämysoppimisen, jossa yhdistyy tunteet, järki ja fyysisyys. Museo oppimisympäristönä tarjoaa luokkahuone opetusta syvemmin yhteisöllisyyden tunnetta ja kulttuurikasvatusta. Yhteisöllisyys ja kulttuurikasvatus tukevat oppilaan identiteetin kehitystä ja arjessa selviytymisen taitoja. Museopedagogiikkaa voi hyödyntää sosiokonstruktivistisena opetusmenetelmänä, jossa oppilas on yhteisön tuella itse vahvana osana rakentamassa tietämystään.
Museopedagogiikka vaatii opettajalta enemmän suunnittelua ja vastuuta kuin luokkahuoneessa toteutettavat oppitunnit. Vastavuoroisesti hyvin suunnitellut museo-oppitunnit tarjoavat oppilaalle vahvan muistijäljen, osallisuuden tunteen, ilmiöpohjaisen tutkivan työotteen, yhteisön tuen sekä kulttuurista pääomaa.
Tutkimukseni tavoitteena on kuvata oppimisympäristöjen merkitystä oppimiseen ja erityisesti millainen museo on oppimisympäristönä. Tutkimuskysymyksinäni oli mitä on museopedagogiikka sekä millainen museopedagogiikka on opetusmenetelmänä. Kuvailevana kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkimukseni tarkastelee museopedagogiikkaa perusopetuksen opetussuunnitelman ja tutkimustyössä pinnalla olevien oppimiskäsitysten ja -ympäristöjen kautta.
Tutkielman perusteella museon hedelmällinen hyödyntäminen opetuksessa perustuu pitkälti museon näkemiseen oppimisstrategiana oppimateriaalin sijaan. Opettajan huolellinen suunnittelu museo-opetuksessa tarjoaa oppilaille ilmiö- ja elämyspohjaisen konstruktivistisen työotteen opittavaan aiheeseen. Oppimisympäristön muutos mahdollistaa elämysoppimisen, jossa yhdistyy tunteet, järki ja fyysisyys. Museo oppimisympäristönä tarjoaa luokkahuone opetusta syvemmin yhteisöllisyyden tunnetta ja kulttuurikasvatusta. Yhteisöllisyys ja kulttuurikasvatus tukevat oppilaan identiteetin kehitystä ja arjessa selviytymisen taitoja. Museopedagogiikkaa voi hyödyntää sosiokonstruktivistisena opetusmenetelmänä, jossa oppilas on yhteisön tuella itse vahvana osana rakentamassa tietämystään.
Museopedagogiikka vaatii opettajalta enemmän suunnittelua ja vastuuta kuin luokkahuoneessa toteutettavat oppitunnit. Vastavuoroisesti hyvin suunnitellut museo-oppitunnit tarjoavat oppilaalle vahvan muistijäljen, osallisuuden tunteen, ilmiöpohjaisen tutkivan työotteen, yhteisön tuen sekä kulttuurista pääomaa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]