Lasten yksinäisyyden ehkäiseminen varhaiskasvatuksessa
Linnanmäki, Martta (2022-06-01)
Linnanmäki, Martta
M. Linnanmäki
01.06.2022
© 2022 Martta Linnanmäki. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206012487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206012487
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman aihe on yksinäisyys varhaiskasvatuksessa ja sen ehkäiseminen. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä yksinäisyys tarkoittaa varhaiskasvatusikäisten lasten kohdalla ja miten sitä voitaisiin ehkäistä varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tutkielma vastaa sille asetettuun tutkimuskysymykseen siitä, millaisilla keinoilla yksinäisyyttä voidaan ehkäistä varhaiskasvatuksen henkilöstön toimesta.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman sisältämä tieto on kerätty jo aiemmin aiheesta julkaistusta tutkimuksesta. Kuvailevalle kirjallisuuskatsaukselle tyypillisesti tämä tutkielma pyrkii selittämään yksinäisyyden ilmiötä, siihen vaikuttavia tekijöitä ja niiden välisiä suhteita, sekä vastaamaan tutkimuskysymykseen näillä kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoilla.
Tutkielman tulosten perusteella yksinäisyyden ennaltaehkäisyssä on olennaista, että varhaiskasvatuksen henkilöstö on läsnä lapsiryhmässä ja toimii sen yhteenkuuluvuutta edistävillä tavoilla. Koska lasten yksinäisyys näyttäisi riippuvan usein pitkälti lasten vertaissuhteista ja niiden laadusta, tulisi varhaiskasvatushenkilöstön myös tukea näitä suhteita ja huolehtia siitä, ettei vertaissuhteista poissulkemista tai muuta kiusaamista tapahtuisi.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman sisältämä tieto on kerätty jo aiemmin aiheesta julkaistusta tutkimuksesta. Kuvailevalle kirjallisuuskatsaukselle tyypillisesti tämä tutkielma pyrkii selittämään yksinäisyyden ilmiötä, siihen vaikuttavia tekijöitä ja niiden välisiä suhteita, sekä vastaamaan tutkimuskysymykseen näillä kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoilla.
Tutkielman tulosten perusteella yksinäisyyden ennaltaehkäisyssä on olennaista, että varhaiskasvatuksen henkilöstö on läsnä lapsiryhmässä ja toimii sen yhteenkuuluvuutta edistävillä tavoilla. Koska lasten yksinäisyys näyttäisi riippuvan usein pitkälti lasten vertaissuhteista ja niiden laadusta, tulisi varhaiskasvatushenkilöstön myös tukea näitä suhteita ja huolehtia siitä, ettei vertaissuhteista poissulkemista tai muuta kiusaamista tapahtuisi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32009]