University of Oulu

Expert perceptions on the need and actualisation of CLIL in Finnish municipalities

Saved in:
Author: Johnson, Anton1; Seppä, Waldo1
Organizations: 1University of Oulu, Faculty of Education, Educational Sciences
Format: ebook
Version: published version
Access: open
Online Access: PDF Full Text (PDF, 1.1 MB)
Pages: 76
Persistent link: http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206022543
Language: English
Published: Oulu : A. Johnson; W. Seppä, 2022
Publish Date: 2022-06-07
Thesis type: Master's thesis
Tutor: Jäkel, Nils
Reviewer: Sääskilahti, Minna
Jäkel, Nils
Description:

Abstract

Content and Language Integrated Learning (CLIL) has emerged as a common bilingual education model in Finland. It integrates content and language, by teaching content through the medium of a foreign language. The demand for bilingual education is rising, as more municipalities begin to offer specialised linguistic education as a part of their educational services. Educators in Finland have looked to various Western bilingual education models to improve existing language teaching practices.

The definition for CLIL does not differentiate between different models of bilingual education. CLIL in Finland is largely synonymous with bilingual education. Teachers and educators in Finland must follow the goals listed in the National Core Curriculum (NCC 2014) for Education, which specifies targets for bilingual education. In Finland, and in the NCC, bilingual education is divided into large-scale and small-scale bilingual education, as well as language immersion, all of which CLIL can be used for.

In this study, it was our aim to investigate the perception of CLIL in Finland, and to understand how CLIL is implemented across different municipalities. We interviewed five experts in CLIL across three dimensions of influence — the school level, the municipal level, and the national level. All experts have a connection to CLIL or bilingual education in Finland, relevant to the current positions they hold. We employed qualitative research methods to analyse the data collected from these interviews, using inductive coding, thematic content analysis, as well as elements of phenomenography.

From our research we have learned that CLIL is synonymous with bilingual education in Finland. That it’s implementation follows the structures of large-scale, small-scale, and immersion. CLIL is an effective method and approach to adding foreign language teaching into content lessons. It is believed that offering CLIL education in a municipality improves competitiveness while catering to local and international needs. While CLIL at times, is described as a buzzword, in these contexts we have learned that CLIL is more than merely a buzzword, and is in fact a popular choice for teachers and educational leaders interested in promoting multilingualism and internationalisation.

Asiantuntijoiden käsityksiä CLIL:n tarpeesta ja toteutuksesta suomalaisissa kunnissa

Tiivistelmä

Content and Language Integrated Learning (CLIL) on yleinen kaksikielisen opetuksen muoto Suomessa. CLIL:ssä integroidaan sisältö ja kieli opettamalla oppiainesisältöjä vieraan kielen kautta. Kaksikielisen opetuksen kysyntä on nousussa, sillä yhä useampi kunta haluaa tarjota vieraskielistä opetusta osana kunnan koulutuspalvelua. Länsimaissa kehitettyjä kaksikielisen opetuksen malleja ja metodeja on hyödynnetty Suomessa osana opetuksen kehittämistä.

CLIL käsitteenä ei erottele eri kaksikielisen opetuksen malleja. CLIL on laajalti synonyyminen kaksikielisen opetuksen kanssa. Opetusalan ammattilaiset seuraavat perusopetuksen opetussuunnitelman (OPS 2014) tavoitteita kaksikieliseen opetukseen liittyen. OPS:ssa eritellään kaksikielinen opetus laajaan ja suppeaan kaksikieliseen opetukseen sekä kielikylpyopetukseen kotimaisilla kielillä. CLIL:iä voidaan hyödyntää kaikissa edellämainituissa kaksikielisen opetuksen kategorioissa tavoitteiden saavuttamiseksi.

Tässä tutkimuksessa pyrimme tutkimaan asiantuntijoiden käsityksiä CLIL:stä ja kuinka CLIL:iä tarjotaan ja toteutetaan eri kunnissa. Haastattelimme viittä CLIL-asiantuntijaa kolmelta eri tasolta: koulun, kunnan ja valtion tasoilta. Kaikilla asiantuntijoilla on yhteys CLIL-opetukseen tai kaksikieliseen opetukseen Suomessa ja heidän työskentelevät niiden parissa. Käytimme kvalitatiivisen tutkimuksen metodeja analysoidaksemme haastatteluista saamaamme dataa. Käytimme datan analysoinnissa induktiivisen koodauksen menetelmiä, temaattista sisältöanalyysia sekä fenomenografisen tutkimusotteen elementtejä.

Tutkimuksen myötä opimme, että CLIL:iä käytetään synonyymina kaksikielisen opetuksen kanssa. CLIL:n toteutus Suomessa perustuu OPS:ssa eriteltyihin tavoitteisiin, jotka eroavat laajan ja suppeamman kaksikielisen opetuksen sekä kielikylpyopetuksen osalta. CLIL on tehokas metodi ja lähestymistapa, jonka avulla opetetaan kieltä oppiainesisältöjen kautta. CLIL tarjoaa kunnille myös kilpailuedun, sillä sen kautta tarjotaan vastataan paikallisten ja kansainvälisten asukkaiden tarpeisiin. Ajoittain CLIL:iä käytetään pelkkänä muotisanana, mutta tutkimuksemme myötä selvisi, että CLIL on enemmän kuin muotisana ja oikeastaan se on varsin suosittu menetelmä edistää monikielisyyttä ja kansainvälisyyttä.

see all

Subjects:
Copyright information: © Anton Johnson; Waldo Seppä, 2022. Except otherwise noted, the reuse of this document is authorised under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) licence (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). This means that reuse is allowed provided appropriate credit is given and any changes are indicated. For any use or reproduction of elements that are not owned by the author(s), permission may need to be directly from the respective right holders.
  https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/