Kehotunnekasvatus alle 3-vuotiaiden pedagogiikassa
Keränen, Elisa (2022-06-07)
Keränen, Elisa
E. Keränen
07.06.2022
© 2022 Elisa Keränen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206072630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206072630
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoitteena on tuoda esille alle 3-vuotiaiden kehotunnekasvatusta ja kuvata kehotunnekasvatuksen toteuttamisen menetelmiä alle 3-vuotiaiden pedagogiikassa. Keho-tunnekasvatus kuuluu jokaisen lapsen oikeuksiin, mutta sen toteuttaminen varhaiskasvatuksessa ei ole vakiintunut osaksi pedagogista toimintaa. Alle 3-vuotiaiden pedagogiikassa kuitenkin korostuu kehollisuus ja tunteet osana arjen pedagogiikkaa, johon seksuaalisuus ja kehotunnekasvatuskin kuuluvat. Laadukkaan ja suunnitelmallisen kehotunnekasvatuksen kautta lapset oppivat arvostamaan kehoaan ja luottamaan kehoonsa. Vahvistamalla lasten kehoitsetuntoa ja sitä kautta heidän minäkuvaansa kasvaa lapsista vahvempia ja pystyvämpiä yksilöitä.
Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Yhdistin ja vertailin lähdemateriaalista löytynyttä tietoa ja muodostin sitä kautta näkökulmia kehotunnekasvatuksesta alle 3-vuotiaiden pedagogiikassa. Tutkimuksen aikana kaksi näkökulmaa kehollisuus ja vuorovaikutuksellisuus osana kehotunnekasvatuksen toteuttamista nousivat erityisesti esille vastatessani tutkimuskysymyksiini: “Miten alle 3-vuotiaiden pedagogiikan teoriat ohjaavat kehotunnekasvatuksen toteuttamista varhaiskasvatuksessa?” ja “Millaisin menetelmin alle 3-vuotiaiden pedagogiikassa voidaan toteuttaa kehotunnekasvatusta?”.
Tutkimukseni osoitti, kuinka kehotunnekasvatus alle 3-vuotiaidene pedagogiikassa on tärkeässä roolissa kehoitsetunnon ja myönteisen minäkuvan rakentumiselle. Alle 3-vuotiaiden kehotunnekasvatuksessa luontainen kehon tutkiminen ja uteliaisuus ja nonverbaali vuorovaikutus sekä fyysisyys ovat tärkeässä roolissa lapsen kehityksen kannalta. Varhaislapsuuden merkitys nimenomaan vahvan minäkuvan ja kehoitsetunnon rakentumiselle tunnistetaan, mutta silti kehotunnekasvatuksen toteuttaminen koetaan usein haastavaksi varhaiskasvattajien näkökulmasta tiedon ja koulutuksen puutteellisuuden vuoksi.
Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Yhdistin ja vertailin lähdemateriaalista löytynyttä tietoa ja muodostin sitä kautta näkökulmia kehotunnekasvatuksesta alle 3-vuotiaiden pedagogiikassa. Tutkimuksen aikana kaksi näkökulmaa kehollisuus ja vuorovaikutuksellisuus osana kehotunnekasvatuksen toteuttamista nousivat erityisesti esille vastatessani tutkimuskysymyksiini: “Miten alle 3-vuotiaiden pedagogiikan teoriat ohjaavat kehotunnekasvatuksen toteuttamista varhaiskasvatuksessa?” ja “Millaisin menetelmin alle 3-vuotiaiden pedagogiikassa voidaan toteuttaa kehotunnekasvatusta?”.
Tutkimukseni osoitti, kuinka kehotunnekasvatus alle 3-vuotiaidene pedagogiikassa on tärkeässä roolissa kehoitsetunnon ja myönteisen minäkuvan rakentumiselle. Alle 3-vuotiaiden kehotunnekasvatuksessa luontainen kehon tutkiminen ja uteliaisuus ja nonverbaali vuorovaikutus sekä fyysisyys ovat tärkeässä roolissa lapsen kehityksen kannalta. Varhaislapsuuden merkitys nimenomaan vahvan minäkuvan ja kehoitsetunnon rakentumiselle tunnistetaan, mutta silti kehotunnekasvatuksen toteuttaminen koetaan usein haastavaksi varhaiskasvattajien näkökulmasta tiedon ja koulutuksen puutteellisuuden vuoksi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32009]