Kulttuuriperinnön merkitys käsityön opetuksessa
Rajala, Alina (2022-06-08)
Rajala, Alina
A. Rajala
08.06.2022
© 2022 Alina Rajala. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206082647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206082647
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkin kysymystä: Mikä on kulttuuriperinnön merkitys käsityönopetuksessa? Halusin selvittää, mitä kulttuuriperinnöstä oppiminen ja sen yhdistäminen opeteltaviin sisältöihin voi tuoda oppilaille ja miten käsillä tekeminen mahdollisesti konkretisoi yhteyksiä oppilaan oman toiminnan ja menneisyyden sekä tulevaisuuden välillä. Omien kiinnostuksen kohteideni, kulttuurihistorian ja käsitöiden innoittamana tämä aihe tuntui itselleni sopivalta.
Minua kiinnosti kulttuuriperinnön ja kasvun yhteyden lisäksi tietää tarkemmin kulttuuriperintöopetuksesta monikulttuurisessa ympäristössä. Miten omasta kulttuuriperinnöstä oppiminen voi vaikuttaa muihin kulttuureihin suhtautumiseen ja miten kulttuuriperintöä voidaan opettaa käsitöissä yksilöllisesti, jokaisen oppilaan kulttuuriset taustat huomioiden. Tutkimuskysymyksiksi tarkentuivat: Miksi kulttuuriperinnöstä pitäisi oppia ja miten sitä voidaan oppia käsitöiden kautta?
Toteutin tutkimuksen kandidaatin tutkielman mukaisesti kirjallisuuskatsauksena, sillä kulttuuriperinnöstä, sen säilymisestä ja yhteydestä esimerkiksi käsitöihin ja oppimiseen löytyy hyvin kirjallisuutta. Lähteinä toimivat pääasiassa oppikirjat, eri organisaatioiden julkaisut ja tutkimukset. Myös kansainvälisiä oppikirjoja, artikkeleita ja tutkimuksia aiheesta löytyi hyvin.
Tutkimuksen avulla selvisi, että kulttuuriperinnön ymmärtäminen toimii monipuolisesti, eri näkökulmista kasvua ja kehitystä edistävänä piirteenä. Kulttuuriperinnöstä oppimalla opitaan ymmärtämään itseä, ympäröivää maailmaa ja muita ihmisiä. Kun opitaan omasta kulttuuriperinnöstä ja perinteisistä käsitöistä, osataan arvostaa omia ja sitä myötä myös muiden kulttuureiden perinteitä ja perinteisiä käsitöitä. Tällainen arvostus lisää luottamuksen edellytyksiä ja oikeudenmukaisuutta toisia kohtaan. Kulttuuriperinnön ja oman historian ymmärtäminen auttaa myös identiteetin kehittymisessä sekä osaavaksi, eettiseksi ja osallistuvaksi yhteiskunnan jäseneksi kasvamisessa.
Minua kiinnosti kulttuuriperinnön ja kasvun yhteyden lisäksi tietää tarkemmin kulttuuriperintöopetuksesta monikulttuurisessa ympäristössä. Miten omasta kulttuuriperinnöstä oppiminen voi vaikuttaa muihin kulttuureihin suhtautumiseen ja miten kulttuuriperintöä voidaan opettaa käsitöissä yksilöllisesti, jokaisen oppilaan kulttuuriset taustat huomioiden. Tutkimuskysymyksiksi tarkentuivat: Miksi kulttuuriperinnöstä pitäisi oppia ja miten sitä voidaan oppia käsitöiden kautta?
Toteutin tutkimuksen kandidaatin tutkielman mukaisesti kirjallisuuskatsauksena, sillä kulttuuriperinnöstä, sen säilymisestä ja yhteydestä esimerkiksi käsitöihin ja oppimiseen löytyy hyvin kirjallisuutta. Lähteinä toimivat pääasiassa oppikirjat, eri organisaatioiden julkaisut ja tutkimukset. Myös kansainvälisiä oppikirjoja, artikkeleita ja tutkimuksia aiheesta löytyi hyvin.
Tutkimuksen avulla selvisi, että kulttuuriperinnön ymmärtäminen toimii monipuolisesti, eri näkökulmista kasvua ja kehitystä edistävänä piirteenä. Kulttuuriperinnöstä oppimalla opitaan ymmärtämään itseä, ympäröivää maailmaa ja muita ihmisiä. Kun opitaan omasta kulttuuriperinnöstä ja perinteisistä käsitöistä, osataan arvostaa omia ja sitä myötä myös muiden kulttuureiden perinteitä ja perinteisiä käsitöitä. Tällainen arvostus lisää luottamuksen edellytyksiä ja oikeudenmukaisuutta toisia kohtaan. Kulttuuriperinnön ja oman historian ymmärtäminen auttaa myös identiteetin kehittymisessä sekä osaavaksi, eettiseksi ja osallistuvaksi yhteiskunnan jäseneksi kasvamisessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32049]