Autismikirjoon kuuluvien lasten tukeminen varhaiskasvatuksessa |
|
Author: | Sulkala, Annika1 |
Organizations: |
1University of Oulu, Faculty of Education, Educational Sciences |
Format: | ebook |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.5 MB) |
Pages: | 31 |
Persistent link: | http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206102699 |
Language: | Finnish |
Published: |
Oulu : A. Sulkala,
2022
|
Publish Date: | 2022-06-10 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Description: |
Tiivistelmä Kandidaatin tutkielmani tavoitteena on avata autismikirjon häiriöiden esiintymistä varhaiskasvatusikäisillä lapsilla ja esitellä tuen keinoja, joita voidaan käyttää heidän kanssaan. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, jossa korostuivat narratiivinen ja meta-analyysin keinot. Metodeina käytin aikaisempien tutkimusten lähdeluettelon selaamista, joista poimin itselleni relevanteimmat lähteet. Sen lisäksi käytin Arto- ja Ebsco-tietokantoja etsiessäni tutkimuksia aiheesta. Tutkielman aihe valikoitui oman mielenkiinnon pohjalta ja sen tarpeellisuudesta. Aiheesta on tehty hyvin vähän tutkimuksia, jonka vuoksi se on oleellinen varhaiskasvatuksen kentällä. Tutkielmassani on tuotu esille konkreettiset keinot, joilla autismikirjoon kuuluvaa lasta voidaan tukea varhaiskasvatuksessa. Olen sivunnut tutkielmassani inkluusiota ja inklusiivista näkökulmaa varhaiskasvatuksen kontekstissa. Autismikirjoon kuuluvan lapsen tuen keinoihin kuuluu erityisopettajan konsultointi ja monialainen yhteistyö, vaihtoehtoiset kommunikointimenetelmät, mallittaminen, vaihtoehtoisuus, vahvuusperustainen pedagogiikka, struktuuri ja ennakointi sekä ympäristön muokkaaminen. Inkluusio oli mainittu tai selitetty auki useassa tutkimuksessa, joita käytin lähteenä tutkielmassani. Tutkielmani on luotettava ja yleistettävissä vaikka tutkimusten määrä onkin vähäinen. Se on kirjoitettu konkretiaa myötäillen, jotta se olisi mahdollisimman helppo siirtää käytäntöön. see all
|
Subjects: | |
Copyright information: |
© Annika Sulkala, 2022. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. |