linguistic diversity in the English classroom in Finland
Mamane, Michelle (2022-06-14)
Mamane, Michelle
M. Mamane
14.06.2022
© 2022 Michelle Mamane. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206142828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206142828
Tiivistelmä
This study takes a superficial look at English as it is taught to the linguistically diverse classroom and how linguistically diverse students are supported and their language repertoires utilized. This is done by interviewing an English teacher who teaches in an International Baccalaureate school and by comparing the results to the author’s previous studies on the subject. The previous studies take place in a mainstream Finnish school and in another International Baccalaureate school, and were conducted by observation and supplemented with informal discussions with the teachers. Comparing a mainstream Finnish school and IB schools allows for a more comprehensive understanding of effective teaching practices and those needing further development. The findings indicate a need for the improvement of the national core curriculum to take linguistically diverse students into account, and of teaching materials. Tutkimuksessa tarkastellaan englannin opetusta monikieliselle luokalle ja sitä, miten monikielisiä oppilaita tuetaan ja heidän kieliosaamistaan hyödynnetään. Tutkimus suoritettiin haastattelemalla International Baccalaureate-linjalla opettavaa englannin opettajaa ja vertailemalla tuloksia edellisiin tutkimuksiin. Edelliset tutkimukset suoritettiin suomenkielisessä peruskoulussa sekä International Baccalaureate-koulussa ja niissä käytettiin luokkahuoneen havainnointia ja keskustelua opettajien kanssa tutkimusmetodeina. Vertailemalla suomenkielistä koulua ja International Baccalaureate-koulua saadaan kokonaisvaltainen kuva toimivista ja kehittämistä vaativista opetuskäytännöistä. Tulokset osoittavat, että perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet vaativat täydennystä ja parantamista ottaakseen huomioon monikieliset oppilaat, ja että opetusmateriaaleissa on parantamisen varaa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32041]