Ympäristöopin sietämätön keveys : luokanopettajien valmiudet opettaa fysikkaa osana alakoulun ympäristöoppia
Vasari, Nuuti (2022-06-16)
Vasari, Nuuti
N. Vasari
16.06.2022
© 2022 Nuuti Vasari. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206162948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206162948
Tiivistelmä
Vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa fysiikka siirrettiin koko alakoulun ajaksi osaksi ympäristöoppi nimistä oppiainetta, joka sisältää kaikkien luonnontieteiden sekä terveystieteen opetusta. Uudistuksen myötä fysiikan opetus siirtyi alakoulussa yhä vahvemmin luokanopettajien harteille ja niinpä tässä opinnäytetyössä tutkitaan luokanopettajien sekä Oulun yliopiston luokanopettajaopiskelijoiden valmiuksia opettaa fysiikkaa alakoulussa osana ympäristöoppia.
Valmiuksien selvittämiseksi laadittiin Webropol-kysely, jota levitettiin sähköpostitse Pohjois-Suomen alueen luokanopettajille sekä Oulun yliopiston 4. ja 5.vuoden luokanopettajaopiskelijoille. Kyselyssä selvitettiin vastaajien omia käsityksiä heidän valmiuksistaan opettaa fysiikan asioita sekä sitä kuinka tärkeänä he pitävät aiheen opettamista ja kokeellisia töitä osana sen opettamista. Vastaajilta pyydettiin lisäksi arviota siitä kuinka monta tuntia he käyttävät asian opettamiseen alakoulussa ja millä vuosiluokilla he aihetta opettavat. Energian, lähiavaruuden asioiden sekä sähköturvallisuuden osalta vastaajia pyydettiin lisäksi vastaamaan mitä heille esitetyistä käsitteistä he käyttäisivät opetuksessaan.
Kyselyn tuloksista saatettiin havaita, että miehet pitivät omia valmiuksiaan parempana kuin naiset useilla fysiikan osa-alueilla. Samoin voitiin tehdä havainto, että vastaajat pitivät omia valmiuksiaan lähiavaruuden asioiden osalta keskimäärin selvästi parempina kuin voiman ja energian osalta. Kumpikin näistä havainnoista on hyvin linjassa aiempien kansainvälisten tutkimusten kanssa luonnontieteiden opetuksesta alakoulussa. Kyselyyn osallistuneiden vastaukset jättivät kuitenkin ilmaan epäilyksen siitä, että heidän oma käsityksensä omista valmiuksistaan ei välttämättä vastaa todellisia valmiuksia. Lisäksi vastaajien ilmoittamien tuntimäärien perusteella fysiikan opettamiseen käytetään alakoulussa murto-osa sille kuuluvista tunneista.
Valmiuksien selvittämiseksi laadittiin Webropol-kysely, jota levitettiin sähköpostitse Pohjois-Suomen alueen luokanopettajille sekä Oulun yliopiston 4. ja 5.vuoden luokanopettajaopiskelijoille. Kyselyssä selvitettiin vastaajien omia käsityksiä heidän valmiuksistaan opettaa fysiikan asioita sekä sitä kuinka tärkeänä he pitävät aiheen opettamista ja kokeellisia töitä osana sen opettamista. Vastaajilta pyydettiin lisäksi arviota siitä kuinka monta tuntia he käyttävät asian opettamiseen alakoulussa ja millä vuosiluokilla he aihetta opettavat. Energian, lähiavaruuden asioiden sekä sähköturvallisuuden osalta vastaajia pyydettiin lisäksi vastaamaan mitä heille esitetyistä käsitteistä he käyttäisivät opetuksessaan.
Kyselyn tuloksista saatettiin havaita, että miehet pitivät omia valmiuksiaan parempana kuin naiset useilla fysiikan osa-alueilla. Samoin voitiin tehdä havainto, että vastaajat pitivät omia valmiuksiaan lähiavaruuden asioiden osalta keskimäärin selvästi parempina kuin voiman ja energian osalta. Kumpikin näistä havainnoista on hyvin linjassa aiempien kansainvälisten tutkimusten kanssa luonnontieteiden opetuksesta alakoulussa. Kyselyyn osallistuneiden vastaukset jättivät kuitenkin ilmaan epäilyksen siitä, että heidän oma käsityksensä omista valmiuksistaan ei välttämättä vastaa todellisia valmiuksia. Lisäksi vastaajien ilmoittamien tuntimäärien perusteella fysiikan opettamiseen käytetään alakoulussa murto-osa sille kuuluvista tunneista.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32026]