Koulunkäynninohjaajien ammattikunta peruskoulun yleisopetuksessa : inkluusion puolestapuhujia? |
|
Author: | Mattsson, Mari1 |
Organizations: |
1University of Oulu, Faculty of Education, Educational Sciences |
Format: | ebook |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.6 MB) |
Pages: | 28 |
Persistent link: | http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206172957 |
Language: | Finnish |
Published: |
Oulu : M. Mattsson,
2022
|
Publish Date: | 2022-06-17 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Description: |
Tiivistelmä Tarkastelen tässä kirjallisuuskatsauksessa peruskoulun yleisopetuksessa työskentelevien koulunkäynninohjaajien roolia yhtenä koulun kasvatustyötä tekevistä ammattilaisista, erityisesti oppilaiden oppimisen tukemisen kontekstissa. Tutkimusintressini puitteissa pyrin tällä katsauksella löytämään puolustavia näkökulmia sille, että koulunkäynninohjaajien tekemälle työlle on perusteltua tarvetta, ei ainoastaan erityisopetuksessa, vaan myös yleisopetusta tarjoavissa peruskouluissa. Tarkastelen tutkielmassani opettajan ja ohjaajan välisen yhteistyön merkitystä koulunkäynninohjaajan toiminnalle ja tätä kautta ohjaajan antaman tuen merkitystä oppilaiden oppimiselle. Perehdyn tutkielmassani lisäksi koulunkäynninohjaajien oppilaantuntemuksen merkitykseen moniammatillisen yhteistyön kontekstissa. Tutkimusintresseihini vaikutti erityisesti se, että koulunkäynninohjaajien tekemän työn tulosten tarkastelu on ollut varsin suppeasti tutkimusten kohteena aikaisemmin; ohjaajien työn vaikutusten tutkimusta on tehty melko vähän tai pirstalaisesti. Sharples, Blatchford & Webster (2016) huomauttavatkin, että suuri osa koulunkäynninohjaajia koskevista tutkimuksista on suppeita, ja ne keskittyvät lähinnä tarkastelemaan heidän konkreettista työtään luokkahuoneissa. Olen pyrkinyt löytämään kirjallisuudesta toisiaan tukevia, mutta myös haastavia seikkoja, jotka liittyvät erityisesti koulunkäynninohjaajien ammattikunnan vakiintumiseen, varsinaiseen työnkuvaan kouluissa, yhteistyöhön opettajien kanssa sekä ohjaajien antaman tuen vaikutuksiin oppilaiden oppimiselle. see all
|
Subjects: | |
Copyright information: |
© Mari Mattsson, 2022. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. |