Musiikin integrointi luokanopetukseen
Saukko, Reetta (2022-06-17)
Saukko, Reetta
R. Saukko
17.06.2022
© 2022 Reetta Saukko. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206172967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206172967
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin tutkielman aiheena on musiikin integrointi luokanopetukseen. Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuskysymykseksi muodostui: Mitä mahdollisuuksia musiikin integrointi luo luokanopetukseen? Kiinnostukseni aiheeseen pohjautuu musiikkikasvatuksen pääaineopintoihin ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien sivuaineopintoihin. Lisäksi kiinnostusta lisäsivät omat positiiviset kokemukseni musiikin integroimisesta omilta kouluajoiltani sekä kouluavustajan ja sijaisen työtehtävissä.
Avaan tutkielmassani musiikin integroinnin mahdollisuuksia perehtymällä eheyttämiseen ja integrointiin, musiikin oppimisvaikutuksiin sekä musiikin ominaisuuksiin integroitavana aineena. Haen eheyttämisen ja integroinnin tärkeydelle perusteita myös peruskoulun opetussuunnitelman perusteista: sekä perusopetuksen yleisistä sisällöistä ja tavoitteista että musiikin oppiaineen sisällöistä ja tavoitteista.
Tuloksissa tuon esille musiikin vaikutusten ja integraation ominaisuuksien luomat mahdollisuudet tehostaa oppimista, edistää oppilaan kokonaisvaltaista kasvua ja lisätä kouluviihtyvyyttä. Nostan esille musiikin integroinnin haasteet liittyen opettajan ajankäyttöön, ja luokanopettajien huonoihin valmiuksiin opettaa musiikkia.
Lopuksi pohdin integroinnin roolia musiikkikasvatuksen opinnoissa ja luokanopettajakoulutuksessa. Avaan tarkemmin ajankäytön, luokanopettajien musiikillisten valmiuksien, epämusikaalisuuden ja arvioinnin haasteita integraatiossa ja pohdin niihin ratkaisuja. Lisäksi kerron, kuinka olen itse kokenut saavani lisää kasvatuksellista varmuutta ja näkemystä tämän tutkielman tekemisen aikana, ja kuinka toivon tutkielmani innostavan luokanopettajia integroimaan musiikkia opetukseensa.
Avaan tutkielmassani musiikin integroinnin mahdollisuuksia perehtymällä eheyttämiseen ja integrointiin, musiikin oppimisvaikutuksiin sekä musiikin ominaisuuksiin integroitavana aineena. Haen eheyttämisen ja integroinnin tärkeydelle perusteita myös peruskoulun opetussuunnitelman perusteista: sekä perusopetuksen yleisistä sisällöistä ja tavoitteista että musiikin oppiaineen sisällöistä ja tavoitteista.
Tuloksissa tuon esille musiikin vaikutusten ja integraation ominaisuuksien luomat mahdollisuudet tehostaa oppimista, edistää oppilaan kokonaisvaltaista kasvua ja lisätä kouluviihtyvyyttä. Nostan esille musiikin integroinnin haasteet liittyen opettajan ajankäyttöön, ja luokanopettajien huonoihin valmiuksiin opettaa musiikkia.
Lopuksi pohdin integroinnin roolia musiikkikasvatuksen opinnoissa ja luokanopettajakoulutuksessa. Avaan tarkemmin ajankäytön, luokanopettajien musiikillisten valmiuksien, epämusikaalisuuden ja arvioinnin haasteita integraatiossa ja pohdin niihin ratkaisuja. Lisäksi kerron, kuinka olen itse kokenut saavani lisää kasvatuksellista varmuutta ja näkemystä tämän tutkielman tekemisen aikana, ja kuinka toivon tutkielmani innostavan luokanopettajia integroimaan musiikkia opetukseensa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32049]