Koulukoira luokkahuoneessa
Junnola, Saana; Turkia, Ronja (2022-06-17)
Junnola, Saana
Turkia, Ronja
S. Junnola; R. Turkia
17.06.2022
© 2022 Saana Junnola, Ronja Turkia. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206173010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206173010
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin tutkielman tavoitteena on tutkia koulukoiratoimintaa suomalaisessa yleisopetuksessa. Aihe on rajattu alakoulun kontekstiin, sillä ikäluokka on luokanopettajia ajatellen relevantein ja tutkimusta koulukoirista yleisopetuksessa ei löydy juurikaan. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jonka pohjana on käytetty suurilta osin kansainvälisiä vertaisarvioituja artikkeleita, aikaisempia tutkimuksia sekä muuta kirjallisuutta. Lisäksi tutkielmassa on hyödynnetty muun muassa suomalaisen Kennelliiton ja Koirat kasvatus- ja kuntoutustyössä ry:n nettisivustoja.
Koulukoiralla tarkoitetaan koiraa, joka on testattu Opetushallituksen (2022) määrittelemien kokeiden avulla soveltuvaksi työskentelemään kouluissa. Myös koiran ohjaajan tulee olla suorittanut vaaditut koulutukset toiminnan toteuttamiseksi. Kansainvälisesti termiä koulukoira ei juurikaan käytetä, vaan tutkimuksissa puhutaan koulussa työskentelevistä terapiakoirista. Suomessa koulukoira on vakiintunut termi kuvaamaan koulussa työskentelevää koiraa. Koulussa työskentelevä opettaja voi itse käydä koiransa kanssa vaaditut koulutukset ja työskennellä yhdessä koiran kanssa, tai koiralla voi olla oma ohjaaja, jonka kanssa tämä käy sovitusti koululla työskentelemässä.
Koulukoira vaikuttaa oppilaisiin ja opetukseen monin eri positiivisin tavoin. Tutkielmassa koulukoiraa kuvataankin sen tuomien hyvien puolien kautta, mutta myös toiminnan mahdolliset haasteet on tuotu esille. Tutkielman teoria perustuu suurilta osin erityisopetuksessa tehtyihin tutkimuksiin, joita on peilattu vastaamaan yleisopetuksen tarpeita. Tutkielman löytöjen perusteella koulukoiratoiminta on monesta eri näkökulmasta kannattavaa ja suositeltavaa. Koulukoiratoiminnassa on kuitenkin käytettävä ainoastaan soveltuvuuskokein testattuja koiria, jotta toiminta ei aiheuta vaaratilanteita eikä aiheuta haittaa eläimen hyvinvoinnille.
Koulukoiralla tarkoitetaan koiraa, joka on testattu Opetushallituksen (2022) määrittelemien kokeiden avulla soveltuvaksi työskentelemään kouluissa. Myös koiran ohjaajan tulee olla suorittanut vaaditut koulutukset toiminnan toteuttamiseksi. Kansainvälisesti termiä koulukoira ei juurikaan käytetä, vaan tutkimuksissa puhutaan koulussa työskentelevistä terapiakoirista. Suomessa koulukoira on vakiintunut termi kuvaamaan koulussa työskentelevää koiraa. Koulussa työskentelevä opettaja voi itse käydä koiransa kanssa vaaditut koulutukset ja työskennellä yhdessä koiran kanssa, tai koiralla voi olla oma ohjaaja, jonka kanssa tämä käy sovitusti koululla työskentelemässä.
Koulukoira vaikuttaa oppilaisiin ja opetukseen monin eri positiivisin tavoin. Tutkielmassa koulukoiraa kuvataankin sen tuomien hyvien puolien kautta, mutta myös toiminnan mahdolliset haasteet on tuotu esille. Tutkielman teoria perustuu suurilta osin erityisopetuksessa tehtyihin tutkimuksiin, joita on peilattu vastaamaan yleisopetuksen tarpeita. Tutkielman löytöjen perusteella koulukoiratoiminta on monesta eri näkökulmasta kannattavaa ja suositeltavaa. Koulukoiratoiminnassa on kuitenkin käytettävä ainoastaan soveltuvuuskokein testattuja koiria, jotta toiminta ei aiheuta vaaratilanteita eikä aiheuta haittaa eläimen hyvinvoinnille.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31651]