Oppimispelien vaikutus alakouluikäisten musiikkiluokkalaisten musiikin perusteiden opiskelun motivaatioon ja oppimistuloksiin
Ihme, Lauri (2022-06-22)
Ihme, Lauri
L. Ihme
22.06.2022
© 2022 Lauri Ihme. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206223124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206223124
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, voiko oppimispelien käytöllä musiikin perusteiden opiskelun tukena olla positiivisia vaikutuksia oppilaiden motivaatioon ja oppimistuloksiin musiikinteorian tunneilla. Oulun kaupungin musiikkiluokilla opiskelevat oppilaat suorittavat musiikinteorian ja säveltapailun perustasot eli musiikin perusteet yhteistyössä musiikkioppilaitosten kanssa. Teorian opetus tapahtuu erillisillä teoria- ja säveltapailutunneilla sekä käytännön tilanteissa kuoron ja orkesterin ja soittamisen yhteydessä.
Musiikkiluokkien opettajien mukaan erot oppilaiden taidoissa musiikinteorian osalta ovat suuria kuudennelle luokalle tultaessa, vaikka jokainen olisi lähtenyt samalta ”nollatasolta” aloittaessaan kolmosluokalla musiikkiluokalla. Oppilaiden kyky hahmottaa musiikin perusteisiin liittyviä asioita vaihtelee paljon. Musiikin oppimispelien käyttöön musiikinteorian opetuksen tukena opettajat kertoivat haluavansa vinkkejä ja uusia ideoita. Oikeanlaisten pelien valitseminen musiikin perusteiden eri osa-alueiden käsittelyyn voi olla vaikeaa, varsinkin jos ei koe olevansa kovin teknologiaorientoitunut ihminen. Sopivat oppimispelit tuovat monipuolisuutta opetukseen. Ne voivat motivoida, innostaa sekä auttaa oppilaita oppimaan asioita. Tämä voisi tasata oppilaiden välisiä eroja osaamisessa musiikinteorian osalta.
Tutkimuksen lähestymistapa on laadullinen sisällönanalyysi. Tutkimuksen aineisto koostuu 23 neljäsluokkalaisen musiikkiluokan oppilaan sekä heidän opettajansa vastauksista. Tutkimus on toteutettu toimintatutkimuksena tutkimusluokassa. Aineistonkeruumenetelmänä on puolistrukturoitu alku- ja loppukysely. Aineisto on analysoitu laadullisen sisällönanalyysin prosessia noudattaen. Tutkimukseen kuuluu myös alku- ja lopputesti, joiden tuloksia vertailemalla pyrin osoittamaan musiikkipelien käytön positiivista vaikutusta oppimistuloksiin. Alku- ja loppukyselyn sekä alku- ja lopputestin ja välisenä aikana pidin oppilaille 7 oppituntia, joiden aikana keskityttiin musiikin perusteiden osa-alueista rytmidiktaatteihin ja nuottien opetteluun käyttäen opetuksen tukena erilaisia oppimispelejä. Oppitunteihin kuului koko luokan yhteisiä tehtäviä, sekä oppilaiden itsenäistä pelaamista iPadeilla ja läppäreillä. Opettaja oli käyttänyt teknologiaa ja musiikin oppimispelejä opetuksensa tukena hyvin vähän tähän mennessä, joten tämä luokka oli hyvä tutkimuskohde tällaiselle aiheelle.
Tulokset osoittavat, että hyvien musiikkipelien käyttö opetuksen tukena voi motivoida, innostaa ja parantaa oppilaiden oppimistuloksia. Alku- ja lopputestin välisiä tuloksia vertailemalla voidaan konkreettisesti nähdä erityisesti nuotintunnistuksen osalta, kuinka paljon paremmin oppilaat suoriutuivat testistä musiikin oppimispelien pelaamiseen painottuvien oppituntien jälkeen.
Tutkimuksen tuloksia voivat hyödyntää sekä musiikkiluokan että musiikinteorian opettajat. Musiikin perusteiden parempi hallitseminen auttaa oppilaita heidän oman soittimensa opiskelussa ja musiikin ymmärtämisessä.
Musiikkiluokkien opettajien mukaan erot oppilaiden taidoissa musiikinteorian osalta ovat suuria kuudennelle luokalle tultaessa, vaikka jokainen olisi lähtenyt samalta ”nollatasolta” aloittaessaan kolmosluokalla musiikkiluokalla. Oppilaiden kyky hahmottaa musiikin perusteisiin liittyviä asioita vaihtelee paljon. Musiikin oppimispelien käyttöön musiikinteorian opetuksen tukena opettajat kertoivat haluavansa vinkkejä ja uusia ideoita. Oikeanlaisten pelien valitseminen musiikin perusteiden eri osa-alueiden käsittelyyn voi olla vaikeaa, varsinkin jos ei koe olevansa kovin teknologiaorientoitunut ihminen. Sopivat oppimispelit tuovat monipuolisuutta opetukseen. Ne voivat motivoida, innostaa sekä auttaa oppilaita oppimaan asioita. Tämä voisi tasata oppilaiden välisiä eroja osaamisessa musiikinteorian osalta.
Tutkimuksen lähestymistapa on laadullinen sisällönanalyysi. Tutkimuksen aineisto koostuu 23 neljäsluokkalaisen musiikkiluokan oppilaan sekä heidän opettajansa vastauksista. Tutkimus on toteutettu toimintatutkimuksena tutkimusluokassa. Aineistonkeruumenetelmänä on puolistrukturoitu alku- ja loppukysely. Aineisto on analysoitu laadullisen sisällönanalyysin prosessia noudattaen. Tutkimukseen kuuluu myös alku- ja lopputesti, joiden tuloksia vertailemalla pyrin osoittamaan musiikkipelien käytön positiivista vaikutusta oppimistuloksiin. Alku- ja loppukyselyn sekä alku- ja lopputestin ja välisenä aikana pidin oppilaille 7 oppituntia, joiden aikana keskityttiin musiikin perusteiden osa-alueista rytmidiktaatteihin ja nuottien opetteluun käyttäen opetuksen tukena erilaisia oppimispelejä. Oppitunteihin kuului koko luokan yhteisiä tehtäviä, sekä oppilaiden itsenäistä pelaamista iPadeilla ja läppäreillä. Opettaja oli käyttänyt teknologiaa ja musiikin oppimispelejä opetuksensa tukena hyvin vähän tähän mennessä, joten tämä luokka oli hyvä tutkimuskohde tällaiselle aiheelle.
Tulokset osoittavat, että hyvien musiikkipelien käyttö opetuksen tukena voi motivoida, innostaa ja parantaa oppilaiden oppimistuloksia. Alku- ja lopputestin välisiä tuloksia vertailemalla voidaan konkreettisesti nähdä erityisesti nuotintunnistuksen osalta, kuinka paljon paremmin oppilaat suoriutuivat testistä musiikin oppimispelien pelaamiseen painottuvien oppituntien jälkeen.
Tutkimuksen tuloksia voivat hyödyntää sekä musiikkiluokan että musiikinteorian opettajat. Musiikin perusteiden parempi hallitseminen auttaa oppilaita heidän oman soittimensa opiskelussa ja musiikin ymmärtämisessä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32049]