Varhaiskasvatuksen opettajan pedagogisen asiantuntijuuden rooli suomalaisen päiväkodin moniammatillisessa työtiimissä
Törmänen, Minna (2022-06-23)
Törmänen, Minna
M. Törmänen
23.06.2022
© 2022 Minna Törmänen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206233167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202206233167
Tiivistelmä
Tämä tutkielma tarkastelee varhaiskasvatuksen opettajan pedagogisen asiantuntijuuden rakentumista sekä roolia suomalaisen varhaiskasvatuksen moniammatillisessa työtiimissä integroivan kirjallisuuskatsauksen keinoin. Tavoitteena on muodostaa tutkimustiedon pohjalta varhaiskasvatuksen opettajan pedagogisesta asiantuntijuudesta yhteenveto, jonka avulla tämän hetken pedagogista asiantuntijuutta voidaan ymmärtää ja kuvata. Tavoitteena on myös selvittää, millainen rooli varhaiskasvatuksen opettajan pedagogisella asiantuntijuudella on käytännön työssä lapsiryhmän kasvattajatiimissä.
Varhaiskasvatuksen painotus on siirtynyt kaikki tekevät kaikkia mallista eriytyneisiin asiantuntijuuksiin, minkä tarkoituksena on ollut kehittää varhaiskasvatuksen laatua ja vaikuttavuutta. Laadun perustana varhaiskasvatuksessa nähdään arvot, oppimiskäsitykset sekä pedagogiikka. Varhaiskasvatuksen opettajalla nähdään olevan erityisesti pedagogiikkaan painottunut asiantuntijuus.
Tutkielmani tulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajan pedagoginen asiantuntijuus koostuu pedagogisesta osaamisesta, jossa yhdistyvät lapsiryhmän pedagoginen johtajuus, tutkittu teoriatieto, sekä käytännön työssä kehittyvä ammatillisuus. Pedagoginen osaaminen koostettiin erilaisista asiantuntijuuden malleista yhteenvedoksi, joka selkiyttää opettajan eriytynyttä pedagogista asiantuntijuutta. Varhaiskasvatuksen opettajan rooli työtiimissä muotoutuu pedagogisen asiantuntijuuden elementeistä, jotka eroavat moniammatillisen työtiimin muista asiantuntijuuksista. Tutkimustulokset myös osoittavat painotuksen siirtymisen yksilöllisestä asiantuntijuudesta kohti moniammatillista ja jaettua asiantuntijuutta. Tietoa jaetaan asiantuntijuuksien välillä ja näin luodaan uutta tietoa, jotka tukevat yhteisten tavoitteiden saavuttamista. Myös toisten ammattiryhmien asiantuntijuuksien ymmärtäminen, tunnistaminen ja tunnustaminen nousevat moniammatillisessa yhteistyössä merkityksellisiksi.
Varhaiskasvatuksen painotus on siirtynyt kaikki tekevät kaikkia mallista eriytyneisiin asiantuntijuuksiin, minkä tarkoituksena on ollut kehittää varhaiskasvatuksen laatua ja vaikuttavuutta. Laadun perustana varhaiskasvatuksessa nähdään arvot, oppimiskäsitykset sekä pedagogiikka. Varhaiskasvatuksen opettajalla nähdään olevan erityisesti pedagogiikkaan painottunut asiantuntijuus.
Tutkielmani tulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajan pedagoginen asiantuntijuus koostuu pedagogisesta osaamisesta, jossa yhdistyvät lapsiryhmän pedagoginen johtajuus, tutkittu teoriatieto, sekä käytännön työssä kehittyvä ammatillisuus. Pedagoginen osaaminen koostettiin erilaisista asiantuntijuuden malleista yhteenvedoksi, joka selkiyttää opettajan eriytynyttä pedagogista asiantuntijuutta. Varhaiskasvatuksen opettajan rooli työtiimissä muotoutuu pedagogisen asiantuntijuuden elementeistä, jotka eroavat moniammatillisen työtiimin muista asiantuntijuuksista. Tutkimustulokset myös osoittavat painotuksen siirtymisen yksilöllisestä asiantuntijuudesta kohti moniammatillista ja jaettua asiantuntijuutta. Tietoa jaetaan asiantuntijuuksien välillä ja näin luodaan uutta tietoa, jotka tukevat yhteisten tavoitteiden saavuttamista. Myös toisten ammattiryhmien asiantuntijuuksien ymmärtäminen, tunnistaminen ja tunnustaminen nousevat moniammatillisessa yhteistyössä merkityksellisiksi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32026]