Maasähkön käyttö satamissa : lainsäädännöllinen viitekehys ja käytössä olevat teknologiat
Virtanen, Johannes (2022-07-18)
Virtanen, Johannes
J. Virtanen
18.07.2022
© 2022 Johannes Virtanen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202207183259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202207183259
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on esitellä ja arvioida maasähköjärjestelmän teknisiä ja toteutettavia ratkaisuja pienten ja keskikokoisten satamien infrastruktuurille. Maasähkön hyödyntäminen satamassa on yksi päästöjenvähentämisessä käytettävä työkalu. Työssä pyritään selvittämään suunniteltujen maasähköjärjestelmien hyötyjä ja haittoja lainsäädännöllisestä, teknisestä ja toteutuksen näkökulmasta.
Tämä kandidaatintyö on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Työn kirjallisuusosiossa esitetään aiheen teoreettinen tausta ja lainsäädännöllinen viitekehys. Kirjallisuuskatsauksen lähteinä on käytetty kansainvälisten järjestöjen verkkosivuja ja standardeja, EU:n direktiivejä ja asetuksia ja tieteellisiä julkaisuja. Tapaustutkimusosiossa on hyödynnetty kahden toteutettavuustutkimuksen tuloksia. Toteutettavuustutkimukset ovat Aberdeenin ja Gävlen satamille ja niissä simuloidaan kyseisille satamille teknisesti soveltuvia ratkaisuja. Tapaustutkimukset pieni- ja keskikokoisista satamista mahdollistavat tämän kandidaatintyön kirjallisuuskatsauksessa toteutetun tutkimuksen konkretisoinnin ja arvioinnin maasähkön hyödyistä ja haitoista.
Tutkimus osoittaa, että maasähköllä on merkittävä rooli päästöjenvähennyksen välineenä. Satamaviranomaisille on luotu väline ja kykyjä edistää päästövähennyksiä satamissa, jonka avulla mahdollistetaan poliittisella tasolla asetetut tavoitteet. Samanaikaisesti, laivanomistajilla on mahdollisuus tehdä taloudellisia säästöjä polttoaineidenkustannuksissa. Useat tutkimukset tämän opinnäytetyön ohella kuitenkin osoittavat, että maasähköinfrastruktuurin asentaminen on kallista niin satamille kuin laivanomistajille. Riittävän rahoituksen saaminen asennuskulujen kattamiseksi on välttämätöntä. Satamat vaativat laivojenomistajilta etenkin säännöllisiä pysähdyksiä ja laivatyypistä riippuen jälkiasennusten toimeenpanoa. Kansainvälisten standardien kehityskulku on edistynyt vuosien aikana. Tämän uskotaan helpottavan maasähköinfrastruktuurin suunnittelua kansainvälisen meriliikenteen sisällä.
Tämä kandidaatintyö on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Työn kirjallisuusosiossa esitetään aiheen teoreettinen tausta ja lainsäädännöllinen viitekehys. Kirjallisuuskatsauksen lähteinä on käytetty kansainvälisten järjestöjen verkkosivuja ja standardeja, EU:n direktiivejä ja asetuksia ja tieteellisiä julkaisuja. Tapaustutkimusosiossa on hyödynnetty kahden toteutettavuustutkimuksen tuloksia. Toteutettavuustutkimukset ovat Aberdeenin ja Gävlen satamille ja niissä simuloidaan kyseisille satamille teknisesti soveltuvia ratkaisuja. Tapaustutkimukset pieni- ja keskikokoisista satamista mahdollistavat tämän kandidaatintyön kirjallisuuskatsauksessa toteutetun tutkimuksen konkretisoinnin ja arvioinnin maasähkön hyödyistä ja haitoista.
Tutkimus osoittaa, että maasähköllä on merkittävä rooli päästöjenvähennyksen välineenä. Satamaviranomaisille on luotu väline ja kykyjä edistää päästövähennyksiä satamissa, jonka avulla mahdollistetaan poliittisella tasolla asetetut tavoitteet. Samanaikaisesti, laivanomistajilla on mahdollisuus tehdä taloudellisia säästöjä polttoaineidenkustannuksissa. Useat tutkimukset tämän opinnäytetyön ohella kuitenkin osoittavat, että maasähköinfrastruktuurin asentaminen on kallista niin satamille kuin laivanomistajille. Riittävän rahoituksen saaminen asennuskulujen kattamiseksi on välttämätöntä. Satamat vaativat laivojenomistajilta etenkin säännöllisiä pysähdyksiä ja laivatyypistä riippuen jälkiasennusten toimeenpanoa. Kansainvälisten standardien kehityskulku on edistynyt vuosien aikana. Tämän uskotaan helpottavan maasähköinfrastruktuurin suunnittelua kansainvälisen meriliikenteen sisällä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]