Musiikki lasten sosioemotionaalisten taitojen tukena varhaiskasvatuksessa
Nissinen, Heli (2022-08-25)
Nissinen, Heli
H. Nissinen
25.08.2022
© 2022 Heli Nissinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202208253362
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202208253362
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan, miten musiikin avulla voidaan tukea lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymistä varhaiskasvatuksessa. Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman alkupuolella määritellään sosioemotionaaliset taidot sekä paneudutaan musiikkiin varhaiskasvatuksessa. Jotta musiikkia voitaisiin hyödyntää varhaiskasvatuksessa mahdollisimman optimaalisella tavalla, tulisi kasvattajan tiedostaa, millä musiikillisella valmiustasolla lapset ovat ja suunnitella toiminta tämän mukaisesti. Valmiustason havainnoimisen tueksi esittelen musiikillisen kasvun portaat sekä käyn lävitse musiikillisen ajattelun kehittymistä Brunerin mukaan.
Lasten sosioemotionaalisia taitoja on tutkittu runsaasti, mutta tutkimusta musiikin mahdollisuuksista sosioemotionaalisten taitojen edistämisestä löytyy huomattavasti vähemmän. Tutkimustulokset kuitenkin osoittavat, että musiikki vaikuttaa lasten sosioemotionaalisiin taitoihin myönteisesti tukien lasten vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja. Musiikki lisää lasten sosiaalisia taitoja sekä parantaa itsetuntoa ja itseluottamusta. Musiikkituokioiden on tutkittu lisäävän lasten prososiaalista käyttäytymistä ja lisäävän lasten yhteenkuuluvuuden tunnetta ryhmässä. Musiikki auttaa lapsia ilmaisemaan itseään ja käsittelemään eri tunteita. Lapset voivat säädellä myös omaa vireystilaansa musiikin avulla.
Lasten sosioemotionaalisia taitoja on tutkittu runsaasti, mutta tutkimusta musiikin mahdollisuuksista sosioemotionaalisten taitojen edistämisestä löytyy huomattavasti vähemmän. Tutkimustulokset kuitenkin osoittavat, että musiikki vaikuttaa lasten sosioemotionaalisiin taitoihin myönteisesti tukien lasten vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja. Musiikki lisää lasten sosiaalisia taitoja sekä parantaa itsetuntoa ja itseluottamusta. Musiikkituokioiden on tutkittu lisäävän lasten prososiaalista käyttäytymistä ja lisäävän lasten yhteenkuuluvuuden tunnetta ryhmässä. Musiikki auttaa lapsia ilmaisemaan itseään ja käsittelemään eri tunteita. Lapset voivat säädellä myös omaa vireystilaansa musiikin avulla.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]