Luokanopettajien käsityksiä positiivisen pedagogiikan keinoista vaikuttaa oppilaan haastavaan käyttäytymiseen alakoulussa
Välkkilä, Aino; Lepola, Anni (2022-09-19)
Välkkilä, Aino
Lepola, Anni
A. Välkkilä; A. Lepola
19.09.2022
© 2022 Aino Välkkilä, Anni Lepola. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202209193421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202209193421
Tiivistelmä
Tässä laadullisessa fenomenografisessa tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien käsityksiä siitä, miten positiivisen pedagogiikan keinoin voidaan vaikuttaa oppilaiden haastavaan käyttäytymiseen alakoulussa. Lapset viettävät suuren osan ajastaan koulussa, jolloin se on kodin lisäksi tärkeä kehitysympäristö. Oppilaan hyvinvoinnin ja oppimisen edistämiseksi olisi tärkeää, että oppilaasta tunnistettaisiin hänen vahvuutensa sekä kannustettaisiin tavoittelemaan saavutettavissa olevia asioita.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan positiivista pedagogiikkaa ja haastavaa käyttäytymistä. Positiivinen pedagogiikka pohjautuu positiiviseen psykologiaan ja on sen menetelmien soveltamista kasvatus- ja opetustoiminnassa. Positiivinen pedagogiikka keskittyy jokaisesta löytyviin hyviin asioihin sekä auttaa koulussa oppilaita löytämään omat luonteenvahvuutensa. Haastavalla käytöksellä tarkoitetaan toimintaa, joka haastaa ympärillä olevat ihmiset ja poikkeaa normaalista. Oppilaan haastavan käytöksen taustalla vaikuttaa usein heikko itsetunto, epäsuotuisa kasvuympäristö sekä temperamentti.
Tutkimuksen tavoitteena on saada uutta näkökulmaa positiivisen pedagogiikan mahdollisuuksista haastavan käyttäytymisen kohtaamiseen. Tutkimuskysymyksenä on: Millaisia käsityksiä luokanopettajilla on positiivisen pedagogiikan keinoista vaikuttaa oppilaan haastavaan käyttäytymiseen alakoulussa?
Tutkimusaineisto on kerätty alkuvuodesta 2022 haastattelemalla neljää eri puolella Suomea opettavaa luokanopettajaa. Tutkimuksen lähestymistapana on fenomenografia, jonka avulla tarkastellaan ihmisten käsityksiä erilaisista arkipäivän ilmiöistä. Aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustulokset jakaantuivat vahvuusperustaiseen ajatteluun, yksilön taitojen kehittämiseen sekä opettajalähtöiseen menetelmään. Nämä kolme luokkaa ilmentävät moninaisesti opettajien käsityksiä siitä, miten positiivisen pedagogiikan avulla voidaan vaikuttaa oppilaiden haastavaan käyttäytymiseen. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että positiivisen pedagogiikan keinoin voi vaikuttaa laajasti haastavaan käyttäytymiseen sekä ennaltaehkäisevästi että haastavan tilanteen aikana. Lisäksi positiivisella pedagogiikalla on moninaisia vaikutuksia yksilön kehitykseen sekä opettajan työhön. Positiivinen näkökulma arjen tilanteissa voi auttaa haastavan käytöksen ennaltaehkäisyssä sekä haastavien tilanteiden katkaisemisessa ja käsittelemisessä.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan positiivista pedagogiikkaa ja haastavaa käyttäytymistä. Positiivinen pedagogiikka pohjautuu positiiviseen psykologiaan ja on sen menetelmien soveltamista kasvatus- ja opetustoiminnassa. Positiivinen pedagogiikka keskittyy jokaisesta löytyviin hyviin asioihin sekä auttaa koulussa oppilaita löytämään omat luonteenvahvuutensa. Haastavalla käytöksellä tarkoitetaan toimintaa, joka haastaa ympärillä olevat ihmiset ja poikkeaa normaalista. Oppilaan haastavan käytöksen taustalla vaikuttaa usein heikko itsetunto, epäsuotuisa kasvuympäristö sekä temperamentti.
Tutkimuksen tavoitteena on saada uutta näkökulmaa positiivisen pedagogiikan mahdollisuuksista haastavan käyttäytymisen kohtaamiseen. Tutkimuskysymyksenä on: Millaisia käsityksiä luokanopettajilla on positiivisen pedagogiikan keinoista vaikuttaa oppilaan haastavaan käyttäytymiseen alakoulussa?
Tutkimusaineisto on kerätty alkuvuodesta 2022 haastattelemalla neljää eri puolella Suomea opettavaa luokanopettajaa. Tutkimuksen lähestymistapana on fenomenografia, jonka avulla tarkastellaan ihmisten käsityksiä erilaisista arkipäivän ilmiöistä. Aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustulokset jakaantuivat vahvuusperustaiseen ajatteluun, yksilön taitojen kehittämiseen sekä opettajalähtöiseen menetelmään. Nämä kolme luokkaa ilmentävät moninaisesti opettajien käsityksiä siitä, miten positiivisen pedagogiikan avulla voidaan vaikuttaa oppilaiden haastavaan käyttäytymiseen. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että positiivisen pedagogiikan keinoin voi vaikuttaa laajasti haastavaan käyttäytymiseen sekä ennaltaehkäisevästi että haastavan tilanteen aikana. Lisäksi positiivisella pedagogiikalla on moninaisia vaikutuksia yksilön kehitykseen sekä opettajan työhön. Positiivinen näkökulma arjen tilanteissa voi auttaa haastavan käytöksen ennaltaehkäisyssä sekä haastavien tilanteiden katkaisemisessa ja käsittelemisessä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32049]