Peruskoulun turvallisuutta tukemassa : laadullinen tapaustutkimus koulupoliisin toiminnasta
Kytölä, Essi (2022-10-18)
Kytölä, Essi
E. Kytölä
18.10.2022
© 2022 Essi Kytölä. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202210183505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202210183505
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, millä tavoin koulupoliisi pystyy työllään tukemaan koulun turvallisuutta, toimintaa ongelmatilanteiden käsittelyssä ja ennaltaehkäisyssä. Kouluissa koetaan paljon turvattomuutta, joten on tärkeää tuottaa tietoa erilaisista keinoista ja toimijoista, joiden avulla turvallisuutta tuetaan. Teoreettisen viitekehyksen pohjana on turvallisuuden ja turvattomuuden käsitteet, jotka paikannetaan koulun kontekstiin.
Koulupoliisilla tarkoitetaan poliisia, jonka työnkuva sijoittuu päätoimisesti kouluihin ja niiden kanssa tehtävään yhteistyöhön. Oulun alueella koulupoliisitoiminta on vakiintunutta ja Oulussa toimii kaksi päätoimista koulupoliisia. Koulupoliisin tarkoituksena on avustaa kouluja turvallisuuden ylläpitämisessä sekä edesauttaa lasten ja nuorten hyvinvointia.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluina, ja tutkimusaineisto koostuu kahden koulupoliisin, sekä koulun toimijoiden haastatteluista. Kerätty aineisto on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että koulupoliisi tukee koulujen turvallisuutta ennaltaehkäisevästi sekä reaktiivisesti. Ennaltaehkäisevissä tilanteissa koulupoliisi tulee paikalle esimerkiksi pitämään laillisuuskasvatusta tai tekemään turvallisuussuunnitelmia yhdessä koulujen kanssa. Reaktiivisessa avunannossa koulupoliisi tulee taas paikalle, kun tilanne on jo päällä. Tuloksista on nähtävissä, että koulun toimijoiden kokemukset yhteistyöstä olivat positiivisia. Koulupoliisin ja koulujen yhteistyötä myös pidetään tärkeänä osana koulun turvallisuuden tukemisessa, ja koulupoliisi nähdään kouluissa yhtenä turvallisuustyön edistäjänä. Koulupoliisi siis tukee kouluja, ja tilanteita hoidetaan moniammatillisessa yhteistyössä, jossa jokaisella osallistujalla on selkeä rooli.
Koulupoliisilla tarkoitetaan poliisia, jonka työnkuva sijoittuu päätoimisesti kouluihin ja niiden kanssa tehtävään yhteistyöhön. Oulun alueella koulupoliisitoiminta on vakiintunutta ja Oulussa toimii kaksi päätoimista koulupoliisia. Koulupoliisin tarkoituksena on avustaa kouluja turvallisuuden ylläpitämisessä sekä edesauttaa lasten ja nuorten hyvinvointia.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluina, ja tutkimusaineisto koostuu kahden koulupoliisin, sekä koulun toimijoiden haastatteluista. Kerätty aineisto on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että koulupoliisi tukee koulujen turvallisuutta ennaltaehkäisevästi sekä reaktiivisesti. Ennaltaehkäisevissä tilanteissa koulupoliisi tulee paikalle esimerkiksi pitämään laillisuuskasvatusta tai tekemään turvallisuussuunnitelmia yhdessä koulujen kanssa. Reaktiivisessa avunannossa koulupoliisi tulee taas paikalle, kun tilanne on jo päällä. Tuloksista on nähtävissä, että koulun toimijoiden kokemukset yhteistyöstä olivat positiivisia. Koulupoliisin ja koulujen yhteistyötä myös pidetään tärkeänä osana koulun turvallisuuden tukemisessa, ja koulupoliisi nähdään kouluissa yhtenä turvallisuustyön edistäjänä. Koulupoliisi siis tukee kouluja, ja tilanteita hoidetaan moniammatillisessa yhteistyössä, jossa jokaisella osallistujalla on selkeä rooli.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32002]