Lasten sukupuoliroolien ja sukupuolisensitiivisyyden näkyminen ja näkymättömyys varhaiskasvatuksessa
Pöyhtäri, Paula (2022-11-21)
Pöyhtäri, Paula
P. Pöyhtäri
21.11.2022
© 2022 Paula Pöyhtäri. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202211213616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202211213616
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa käsitellään varhaiskasvatuksessa lapsiin kohdistuvia sukupuolirooleja, sukupuoliroolien esiintymistä, muodostumista ja vaikutuksia varhaiskasvatusympäristössä sekä sukupuolisensitiivisyyden merkitystä varhaiskasvatustoiminnassa. Keskeisenä tavoitteena on tiedon lisääminen näkyvistä ja piiloisista sukupuolirooleista varhaiskasvatusympäristössä, jotta sukupuoliroolien havaitsemisesta ja tarkastelusta tulisi tulevaisuudessa tietoista, tavoitteellista, jatkuvaa ja systemaattista toimintaa. Tätä kautta tutkielman yhtenä päämääränä on osallistua tasa-arvotyöhön tuomalla yhteen tietoa, jolla vahvistetaan lasten sukupuolisensitiivistä ja tasa-arvoista kohtelua varhaiskasvatuksessa.
Sukupuoli on merkittävä tekijä yksilön elämässä, jonka määrittely ja rakentaminen alkaa varhaisesta lapsuudesta ja jatkuu koko elämän. Sukupuolen määrittelyyn osallistuvat yksilö itse, hänen ympäristönsä ja kyseisen ympäristön ihmiset. Suomessa on 1970-luvulta asti alettu kiinnittää huomiota sukupuolittaviin käytäntöihin kasvatuksessa. Aihe on ajankohtainen yhä tänä päivänä ja useat lapsia sukupuolittavat ja sukupuolirooleja ylläpitävät tavat ovat edelleen tiedostamattomia. Sukupuolten tasa-arvon edistäminen on Opetushallituksen varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa määritetty tavoite, joka pohjautuu varhaiskasvatuslakiin.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana ja integroivana kirjallisuuskatsauksena, jossa tutkittavaa ilmiötä kuvataan monipuolisesti ja ilmiön ominaisuuksia luokitellen. Tutkielma pohjautuu tutkimusaineistoon, joka on koottu 2000-luvulla julkaistusta kotimaisesta ja kansainvälisestä tieteellisestä tutkimuskirjallisuudesta sekä muista asiakirjoista ja julkaisuista. Keskeisimpinä tutkimuksen tuloksia ovat sukupuolen ja sukupuoliroolien sekä kasvattajien ja ympäristön huomionarvoinen vaikuttavuus siihen, miten lapsen tulevat kohdatuiksi ja kohdelluiksi varhaiskasvatuksessa sekä kasvattajien ja kasvatusympäristön suuri rooli sukupuoliroolien tai sukupuolisensitiivisyyden toteutumisessa varhaiskasvatuksessa.
Sukupuoli on merkittävä tekijä yksilön elämässä, jonka määrittely ja rakentaminen alkaa varhaisesta lapsuudesta ja jatkuu koko elämän. Sukupuolen määrittelyyn osallistuvat yksilö itse, hänen ympäristönsä ja kyseisen ympäristön ihmiset. Suomessa on 1970-luvulta asti alettu kiinnittää huomiota sukupuolittaviin käytäntöihin kasvatuksessa. Aihe on ajankohtainen yhä tänä päivänä ja useat lapsia sukupuolittavat ja sukupuolirooleja ylläpitävät tavat ovat edelleen tiedostamattomia. Sukupuolten tasa-arvon edistäminen on Opetushallituksen varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa määritetty tavoite, joka pohjautuu varhaiskasvatuslakiin.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana ja integroivana kirjallisuuskatsauksena, jossa tutkittavaa ilmiötä kuvataan monipuolisesti ja ilmiön ominaisuuksia luokitellen. Tutkielma pohjautuu tutkimusaineistoon, joka on koottu 2000-luvulla julkaistusta kotimaisesta ja kansainvälisestä tieteellisestä tutkimuskirjallisuudesta sekä muista asiakirjoista ja julkaisuista. Keskeisimpinä tutkimuksen tuloksia ovat sukupuolen ja sukupuoliroolien sekä kasvattajien ja ympäristön huomionarvoinen vaikuttavuus siihen, miten lapsen tulevat kohdatuiksi ja kohdelluiksi varhaiskasvatuksessa sekä kasvattajien ja kasvatusympäristön suuri rooli sukupuoliroolien tai sukupuolisensitiivisyyden toteutumisessa varhaiskasvatuksessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32049]