Tuotehallinnan paradoksit
Kemppanen, Aki (2022-11-22)
Kemppanen, Aki
A. Kemppanen
22.11.2022
© 2022 Aki Kemppanen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202211223626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202211223626
Tiivistelmä
Tuotehallinta eli tuotteiden johtaminen on keskeinen osa yrityksen liiketoimintaa. Se vaikuttaa hyvin laaja-alaisesti yrityksen eri toimintoihin ja yksiköihin. Paradoksit ovat yksinkertaisimmillaan epäloogisuuksia tai ristiriitoja, ja niitä voidaan havaita arkielämässä, mutta myös yritysmaailmassa.
Työn tavoitteena oli löytää kirjallisuudesta tuotehallintaan liittyviä paradokseja sekä syntetisoida niitä tehdyn tutkimuksen pohjalta. Kandidaatintyön tutkimusmenetelmä oli kirjallisuuskatsaus, jossa pyrittiin selittämään tärkeimmät tuotehallintaan liittyvät termit ja aihealueet. Lisäksi katsauksessa käsiteltiin paradoksien teoriaa sekä tuotiin esiin yritysmaailmaan ja ennen kaikkea tuotehallintaan liittyviä kirjallisuudesta löytyneitä paradokseja. Työn loppuosiossa syntetisoitiin tämän tutkimuksen pohjalta uusia paradokseja.
Tärkeimpänä tuloksena huomattiin, että systemaattisen tuotehallinnan toteuttaminen voi haitata tuotekehitystä varsinkin silloin, kun tuotekehityksessä tarvitaan innovointia. Systemaattinen tuotehallinta voi lisätä rajoituksia tuotekehitykseen, mikä mahdollisesti heikentää luovaa innovointia. Lisäksi tuloksena havaittiin, että asiakasvaatimusten mukaan toiminen ei aina välttämättä ole järkevää, vaikka yleisesti näin ajatellaankin.
Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää tuotehallinnan toteutuksessa ja varsinkin tuotekehityksessä. Esimerkiksi yrityksen tuotehallintapäällikkö voi hyötyä saaduista tuloksista huomioimalla ne oman yrityksensä tuotehallinnan toteutuksessa. Product management is an important part of a company’s business. It has a very broad impact on a company’s various functions and units. Paradoxes are, at their simplest, illogicalities or contradictions, and they can be seen in everyday life, but also in the corporate world.
The aim of the bachelor’s thesis was to find paradoxes related to product management from literature and synthesize them based on the research carried out by myself. The research method of the bachelor’s thesis was a literature review, where I tried to explain the most important terms and subject areas related to product management. In addition, the review discussed the theory of paradoxes and introduced few paradoxes of the corporate world and product management found in the literature. At the end of the thesis, new paradoxes were synthesized based on this literature review.
The most important result was that the implementation of systematic product management can hinder product development, especially when a lot of innovation is needed. Systematic product management adds restrictions to the product development, which can weaken creative innovation. In addition, it was found that acting according to customer’s requirements is not always reasonable, even though if it is generally thought so.
The results of the research can be used in the implementation of product management and especially in product development. For example, a company’s product manager can benefit from the results by utilizing them in the product management.
Työn tavoitteena oli löytää kirjallisuudesta tuotehallintaan liittyviä paradokseja sekä syntetisoida niitä tehdyn tutkimuksen pohjalta. Kandidaatintyön tutkimusmenetelmä oli kirjallisuuskatsaus, jossa pyrittiin selittämään tärkeimmät tuotehallintaan liittyvät termit ja aihealueet. Lisäksi katsauksessa käsiteltiin paradoksien teoriaa sekä tuotiin esiin yritysmaailmaan ja ennen kaikkea tuotehallintaan liittyviä kirjallisuudesta löytyneitä paradokseja. Työn loppuosiossa syntetisoitiin tämän tutkimuksen pohjalta uusia paradokseja.
Tärkeimpänä tuloksena huomattiin, että systemaattisen tuotehallinnan toteuttaminen voi haitata tuotekehitystä varsinkin silloin, kun tuotekehityksessä tarvitaan innovointia. Systemaattinen tuotehallinta voi lisätä rajoituksia tuotekehitykseen, mikä mahdollisesti heikentää luovaa innovointia. Lisäksi tuloksena havaittiin, että asiakasvaatimusten mukaan toiminen ei aina välttämättä ole järkevää, vaikka yleisesti näin ajatellaankin.
Tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää tuotehallinnan toteutuksessa ja varsinkin tuotekehityksessä. Esimerkiksi yrityksen tuotehallintapäällikkö voi hyötyä saaduista tuloksista huomioimalla ne oman yrityksensä tuotehallinnan toteutuksessa.
The aim of the bachelor’s thesis was to find paradoxes related to product management from literature and synthesize them based on the research carried out by myself. The research method of the bachelor’s thesis was a literature review, where I tried to explain the most important terms and subject areas related to product management. In addition, the review discussed the theory of paradoxes and introduced few paradoxes of the corporate world and product management found in the literature. At the end of the thesis, new paradoxes were synthesized based on this literature review.
The most important result was that the implementation of systematic product management can hinder product development, especially when a lot of innovation is needed. Systematic product management adds restrictions to the product development, which can weaken creative innovation. In addition, it was found that acting according to customer’s requirements is not always reasonable, even though if it is generally thought so.
The results of the research can be used in the implementation of product management and especially in product development. For example, a company’s product manager can benefit from the results by utilizing them in the product management.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31651]