Pelien pelattavuus : vammaisten pelaajien huomioiminen pelisuunnittelussa
Juutinen, Tatu (2022-11-22)
Juutinen, Tatu
T. Juutinen
22.11.2022
© 2022 Tatu Juutinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202211223629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202211223629
Tiivistelmä
Tämän työn aiheena oli selvittää videopelien saavutettavuutta vammaisten pelaajien kannalta ja mahdollisuuksia parantaa tätä jatkossa. Työ toteutettiin kirjallisuuskatsauksen muodossa, keskittyen pääasiassa akateemisiin julkaisuihin mutta viitaten myös joihinkin vammaisten pelaajien itse tuottamiin lyhyempiin julkaisuihin. Aiemmat tutkimukset osoittivat surimman osan peleistä olevan huonosti vammaisille pelaajille saavutettavissa, mutta kehityssuunta viime vuosina on ollut hyvä. Työn tuloksia voi hyödyntää pelien saavutettavuuden jatkotutkimuksessa ja pelien saavutettavuusominaisuuksien kehittämisessä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]