Faniuden vaikutukset nuorten minuuteen musiikkikasvatuksen näkökulmasta
Kukkonen, Roosa (2022-12-02)
Kukkonen, Roosa
R. Kukkonen
02.12.2022
© 2022 Roosa Kukkonen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202212023651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202212023651
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin tutkielman aiheena on musiikkifanius ja sen vaikutukset nuorten minuuteen ja musiikinopetukseen. Tutkielman tutkimuskysymykset ovat: Miten fanius vaikuttaa nuorten minuuteen? sekä Miten opettaja voi huomioida nuorten faniuden musiikintunnilla? Tutkielmassa pyrin selittämään faniuden vaikutuksia nuorten minuuteen nykykulttuurissa, jossa idolit ovat merkittäviä samaistumisen kohteita ja roolimalleja nuorten elämässä.
Olen tehnyt tutkielmani kuvailevana, täsmällisemmin sanottuna narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jonka tarkoituksena on antaa kattava yleiskäsitys aiheesta aikaisemmin tehtyjen tutkimusten perusteella. Tarkastelen tässä tutkielmassa faniutta ilmiönä sekä minuutta etenkin varhaisnuorten perspektiivistä. Lisäksi käsittelen idoleita nuorten elämässä nuorten ihailemien idolien, fanitoiminnan ja faniuden vaikutusten näkökulmista.
Saamieni tulosten mukaan fanius vaikuttaa nuorten minuudessa etenkin identiteetin muodostumiseen, minäkäsityksen selkeyteen, seksuaalisuuteen ja sukupuoleen sekä sosiaalisiin suhteisiin. Lisäksi tutkielmassani selvisi, että opettajat voivat ottaa nuorten faniuden huomioon musiikintunneilla soittamalla oppilaiden suosikkikappaleita sekä tukemalla oppilaita löytämään identiteettinsä erilaisten samaistuttavien vaihtoehtojen joukosta. Tutkielman tulosten valossa näyttää siltä, että faniudesta voi olla nuorille haittaa, jos sillä on liian suuri painoarvo heidän elämässään.
Tämä kandidaatin tutkielma antaa hyödyllisen katsauksen faniuden vaikutuksista musiikinopetuksen näkökulmasta. Negatiivisten vaikutusten lisäksi faniudella voi olla myös useita positiivisia vaikutuksia. Nuori voi faniuden avulla esimerkiksi oppia paremmin ymmärtämään sisäisiä tarpeitaan ja toiveitaan. Lisäksi fanius voi motivoida nuorta harrastamaan musiikkia vapaa-ajalla ja olla uusien ihmissuhteiden edesauttaja tai jo olemassa olevien suhteiden yhteinen tekijä.
Olen tehnyt tutkielmani kuvailevana, täsmällisemmin sanottuna narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jonka tarkoituksena on antaa kattava yleiskäsitys aiheesta aikaisemmin tehtyjen tutkimusten perusteella. Tarkastelen tässä tutkielmassa faniutta ilmiönä sekä minuutta etenkin varhaisnuorten perspektiivistä. Lisäksi käsittelen idoleita nuorten elämässä nuorten ihailemien idolien, fanitoiminnan ja faniuden vaikutusten näkökulmista.
Saamieni tulosten mukaan fanius vaikuttaa nuorten minuudessa etenkin identiteetin muodostumiseen, minäkäsityksen selkeyteen, seksuaalisuuteen ja sukupuoleen sekä sosiaalisiin suhteisiin. Lisäksi tutkielmassani selvisi, että opettajat voivat ottaa nuorten faniuden huomioon musiikintunneilla soittamalla oppilaiden suosikkikappaleita sekä tukemalla oppilaita löytämään identiteettinsä erilaisten samaistuttavien vaihtoehtojen joukosta. Tutkielman tulosten valossa näyttää siltä, että faniudesta voi olla nuorille haittaa, jos sillä on liian suuri painoarvo heidän elämässään.
Tämä kandidaatin tutkielma antaa hyödyllisen katsauksen faniuden vaikutuksista musiikinopetuksen näkökulmasta. Negatiivisten vaikutusten lisäksi faniudella voi olla myös useita positiivisia vaikutuksia. Nuori voi faniuden avulla esimerkiksi oppia paremmin ymmärtämään sisäisiä tarpeitaan ja toiveitaan. Lisäksi fanius voi motivoida nuorta harrastamaan musiikkia vapaa-ajalla ja olla uusien ihmissuhteiden edesauttaja tai jo olemassa olevien suhteiden yhteinen tekijä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]