Puettavan teknologian hyödyntäminen urheilussa |
|
Author: | Rosenberg, Ilari1 |
Organizations: |
1University of Oulu, Faculty of Information Technology and Electrical Engineering, Information Processing Science |
Format: | ebook |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.5 MB) |
Pages: | 21 |
Persistent link: | http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202212053666 |
Language: | Finnish |
Published: |
Oulu : I. Rosenberg,
2022
|
Publish Date: | 2022-12-08 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Tutor: |
Rajanen, Dorina |
Description: |
Tiivistelmä Puettavalla teknologialla haetaan urheilussa dataa tarpeellisista urheilijan eri kehityskohteista. Kilpailun ollessa kovaa ja koska urheilubisneksessä liikkuu isot rahat, on urheiluorganisaatioiden käytettävä resursseja tällaisen datan esille kaivamiseen. Tarve olla paras on kova ja kilpailullista etulyöntiasemaa on tarve saavuttaa kaikilla mahdollisilla keinoilla. Puettava teknologia alkaa yleistyä urheilussa myös huippu-urheilun ulkopuolella. Laitteita on tullut jo vuosia saataville myös kuluttajille kohtuulliseen hintaan. Puettava teknologia ei myöskään enää rajaudu vain urheilukelloihin ja sykemittareihin, vaan sitä on saatavilla nykyään monissa eri muodoissa aina vaatekappaleista erilaisiin sensoreiden ja muiden oheislaitteiden kombinaatioihin. Puettavan teknologian hyödyntäminen ei enää rajoitu ainoastaan liikkujan tai urheilijan käyttöön vaan myös urheilufanit saavat niistä nykyään osansa. Tässä tutkielmassa tutkittiin puettavan teknologian hyödyntämistä urheilussa. Minkälaista puettavaa teknologiaa on olemassa ja miten sitä pystyy urheilussa hyödyntämään. Tutkielmassa havaittiin, että puettavaa teknologiaa löytyy nykyään monena eri muotona ja käyttökohteita on useita niin suoritusten parantamisesta ja katsojalle viihdearvon luomisesta aina loukkaantumisten ennakointiin asti. see all
|
Subjects: | |
Copyright information: |
© Ilari Rosenberg, 2022. Except otherwise noted, the reuse of this document is authorised under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) licence (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). This means that reuse is allowed provided appropriate credit is given and any changes are indicated. For any use or reproduction of elements that are not owned by the author(s), permission may need to be directly from the respective right holders. |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |