Suomalainen kouluinstituutio heteronormatiivisuuden toisintajana
Koivupuu, Niina (2022-12-08)
Koivupuu, Niina
N. Koivupuu
08.12.2022
© 2022 Niina Koivupuu. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202212083680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202212083680
Tiivistelmä
Tämä on kandidaatintutkielmani heteronormatiivisuudesta suomalaisessa kouluinstituutiossa. Tavoitteenani on saada selville, millä tavoin heteronormatiivisuuttaa toisinnetaan nykyisessä suomalaisessa koulumaailmassa ja tätä kautta laajentaa tietoutta seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien oppilaiden asemasta. Tutkimuksessani tämä yhteiskuntaan syvälle juurtunut normijärjestelmä havainnollistuu vallan negatiivisena ilmentymänä. Valtaa käsitteenä tutkin Judith Butlerin kuuluisien heteroseksuaalisen matriisin ja sukupuolen performatiivisuuden teorioiden viitekehyksessä.
Kasvatustieteelle olennainen pedagogisen toiminnan teoria toimii tutkimukseni pohjana ja linkittyy merkittävästi tutkimukseni eri osa-alueisiin. Toteutan kuvailevan kirjallisuuskatsaukseni laadullisena teoreettisena tutkimuksena ja perehdyn monipuolisesti aiheesta jo julkaistuun tutkimukseen. Teoreettiselle tutkimukselle luonteenomaista onkin lähteä liikkeelle jo olemassa olevan tiedon pohjalta. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus on yleisesti ymmärrettynä ”tutkimusta tutkimuksesta”.
Laadullisessa tutkimuksessa tutkimusmenetelmänä toimii oma ajattelu; teoreettista aineistoa käsitellään oman ajattelun kautta. Tutkimusaineiston ja oman ajattelun keskinäinen vuorovaikutus nähdään keskusteluna. Tutkimukseni perustuu yhteiskuntamme normien kyseenalaistamiseen ja siihen, miten heteronormatiivisuus rajoittaa sellaisten ihmisten elämää, jotka eivät tähän muottiin mahdu. Tässä puhun eritoten koulumaailmasta, sillä koulu on ympäristönä paljon laajempi kokonaisuus, kuin vain opetusta järjestävä instituutio.
Kasvatustieteelle olennainen pedagogisen toiminnan teoria toimii tutkimukseni pohjana ja linkittyy merkittävästi tutkimukseni eri osa-alueisiin. Toteutan kuvailevan kirjallisuuskatsaukseni laadullisena teoreettisena tutkimuksena ja perehdyn monipuolisesti aiheesta jo julkaistuun tutkimukseen. Teoreettiselle tutkimukselle luonteenomaista onkin lähteä liikkeelle jo olemassa olevan tiedon pohjalta. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus on yleisesti ymmärrettynä ”tutkimusta tutkimuksesta”.
Laadullisessa tutkimuksessa tutkimusmenetelmänä toimii oma ajattelu; teoreettista aineistoa käsitellään oman ajattelun kautta. Tutkimusaineiston ja oman ajattelun keskinäinen vuorovaikutus nähdään keskusteluna. Tutkimukseni perustuu yhteiskuntamme normien kyseenalaistamiseen ja siihen, miten heteronormatiivisuus rajoittaa sellaisten ihmisten elämää, jotka eivät tähän muottiin mahdu. Tässä puhun eritoten koulumaailmasta, sillä koulu on ympäristönä paljon laajempi kokonaisuus, kuin vain opetusta järjestävä instituutio.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]