Haasteet sosiaalisen ympäristön luomiselle videopeleissä
Honkanen, Antti (2023-02-13)
Honkanen, Antti
A. Honkanen
13.02.2023
© 2023 Antti Honkanen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202302131134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202302131134
Tiivistelmä
Tutkielmassani aihealueenani oli videopelien sosiaalisten ympäristöjen muodostuminen ja niiden haasteet. Tutkimuksen tavoitteena oli kategorisoida haasteita, joita videopelikehittäjä voi kohdata yrittäessään luoda sosiaalista ilmapiiriä omiin verkkopeleihinsä. Tutkielman menetelmänä on kirjallisuuskatsaus.
Tutkielman tärkeimmät tulokset olivat tämänhetkisen tutkimuksen aukkojen havainnollistaminen ja jatkotutkimuksen suunnan löytäminen. Sosiaaliseen kanssakäymisten määrään ja laatuun vaikuttavat tekijät ovat vielä suurelta osin tuntemattomia. Vaikka tutkimusta eri pelien sosiaalisista aspekteista on olemassa, sellaisia kehitysparadigmoja puuttuu, jotka ohjeistaisivat pelien kehittäjiä luomaan sosiaalisia työkaluja sosiaalisen ympäristön ruokkimiseksi peleissä. Tutkimukseni löysi kategorisoitavakseni kolme yleistä haastetta, joita pelien kehittäjä voi kohdata luodessaan videopelejä. Sosiaalisen ympäristön muodostumista haittaa peleissä oleva yhteisen paikan tai paikan tunteen puuttuminen, vaihtuvat sosiaaliset ympäristöt pelaajien vaihtuessa toisiin ja joitakin pelejä koskevan sosiaalisten työkalujen, jotka mahdollistavat pelaajia järjestämään omia ryhmittymiä puutteellisuuden.
Aiempi tutkimus on havainnut, että virtuaaliyhteisöjen tiivistyminen on haastava yhteisen paikan puutteen vuoksi. Ehdotan jatkotutkimusta sille miten virtuaaliyhteisöihin voisi mahdollisesti luoda vahvemman tunteen paikasta paikan puutteen tuottamien haasteiden ratkaisemiseksi virtuaaliympäristöissä kuten myös peleissä. Tutkielma ehdottaa myös tarkempaa tutkimusta eri kehitysparadigmoihin ja niiden vaikutuksiin pelin sosiaalisuudelle.
Tutkielman tärkeimmät tulokset olivat tämänhetkisen tutkimuksen aukkojen havainnollistaminen ja jatkotutkimuksen suunnan löytäminen. Sosiaaliseen kanssakäymisten määrään ja laatuun vaikuttavat tekijät ovat vielä suurelta osin tuntemattomia. Vaikka tutkimusta eri pelien sosiaalisista aspekteista on olemassa, sellaisia kehitysparadigmoja puuttuu, jotka ohjeistaisivat pelien kehittäjiä luomaan sosiaalisia työkaluja sosiaalisen ympäristön ruokkimiseksi peleissä. Tutkimukseni löysi kategorisoitavakseni kolme yleistä haastetta, joita pelien kehittäjä voi kohdata luodessaan videopelejä. Sosiaalisen ympäristön muodostumista haittaa peleissä oleva yhteisen paikan tai paikan tunteen puuttuminen, vaihtuvat sosiaaliset ympäristöt pelaajien vaihtuessa toisiin ja joitakin pelejä koskevan sosiaalisten työkalujen, jotka mahdollistavat pelaajia järjestämään omia ryhmittymiä puutteellisuuden.
Aiempi tutkimus on havainnut, että virtuaaliyhteisöjen tiivistyminen on haastava yhteisen paikan puutteen vuoksi. Ehdotan jatkotutkimusta sille miten virtuaaliyhteisöihin voisi mahdollisesti luoda vahvemman tunteen paikasta paikan puutteen tuottamien haasteiden ratkaisemiseksi virtuaaliympäristöissä kuten myös peleissä. Tutkielma ehdottaa myös tarkempaa tutkimusta eri kehitysparadigmoihin ja niiden vaikutuksiin pelin sosiaalisuudelle.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]