Raskaiden ajoneuvoyhdistelmien vaatimukset Suomessa ja Pohjoismaissa
Hinkkanen, Arttu (2023-02-16)
Hinkkanen, Arttu
A. Hinkkanen
16.02.2023
© 2023 Arttu Hinkkanen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202302161167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202302161167
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tavoitteena oli selvittää raskaiden ajoneuvoyhdistelmien vaatimuksia Suomessa ja muissa Pohjoismaissa. Vaatimuksia ovat muun muassa akseli-, teli- ja kokonaismassat, mitat sekä rengasmääräykset. Lisäksi pyrittiin selvittämään, minkälaisia moduuliyhdistelmiä saa ajaa missäkin Pohjoismaassa.
Tutkimuksessa hyödynnettiin eri maiden tieliikennelainsäädäntöä sekä viranomaisten ja muiden alan toimijoiden julkaisuja. Selvisi, että Suomen enintään 76-tonniset ja 34,5-metriset ajoneuvoyhdistelmät ovat tällä hetkellä Pohjoismaiden raskaimpia ja pisimpiä.
Pohjoismaiden välillä on jonkin verran hajontaa vaatimuksissa erityisesti yhdistelmien enimmäismittojen ja kokonaismassojen osalta. Ruotsi on sallimassa liikennekäyttöön enintään 74-tonniset yhdistelmät vuonna 2023 ja Tanska suunnittelee aloittavansa lähitulevaisuudessa testiajot enintään 34-metrisillä 72-tonnisilla yhdistelmillä. The aim of this thesis is to investigate the requirements for combined vehicles in Finland and other Nordic countries. The requirements include axle masses, bogie masses and total masses, dimensions, and tire regulations. In addition, the aim is to find out which types of modular combinations are allowed to be driven in which Nordic countries.
The study drew on road transport legislation in the various countries, as well as publications by the authorities and other stakeholders. It was found that Finnish vehicle combinations of up to 76 tons and 34.5 meters are currently the heaviest and longest in the Nordic countries.
There is some divergence between the Nordic countries in terms of vehicle requirements, particularly as regards maximum dimensions and total masses of vehicle combinations. Sweden plans to allow up to 74-tonne combinations to enter service in 2023 and Denmark plans to start driving up to 34-metre 72-tonne combinations soon.
Tutkimuksessa hyödynnettiin eri maiden tieliikennelainsäädäntöä sekä viranomaisten ja muiden alan toimijoiden julkaisuja. Selvisi, että Suomen enintään 76-tonniset ja 34,5-metriset ajoneuvoyhdistelmät ovat tällä hetkellä Pohjoismaiden raskaimpia ja pisimpiä.
Pohjoismaiden välillä on jonkin verran hajontaa vaatimuksissa erityisesti yhdistelmien enimmäismittojen ja kokonaismassojen osalta. Ruotsi on sallimassa liikennekäyttöön enintään 74-tonniset yhdistelmät vuonna 2023 ja Tanska suunnittelee aloittavansa lähitulevaisuudessa testiajot enintään 34-metrisillä 72-tonnisilla yhdistelmillä.
The study drew on road transport legislation in the various countries, as well as publications by the authorities and other stakeholders. It was found that Finnish vehicle combinations of up to 76 tons and 34.5 meters are currently the heaviest and longest in the Nordic countries.
There is some divergence between the Nordic countries in terms of vehicle requirements, particularly as regards maximum dimensions and total masses of vehicle combinations. Sweden plans to allow up to 74-tonne combinations to enter service in 2023 and Denmark plans to start driving up to 34-metre 72-tonne combinations soon.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31995]