Käytännön kokemuksia vuosiluokkiin sitomattoman opetuksen toteuttamisesta
Heikkilä, Katariina (2023-02-17)
Heikkilä, Katariina
K. Heikkilä
17.02.2023
© 2023 Katariina Heikkilä. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202302171185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202302171185
Tiivistelmä
Vuosiluokkiin sitomaton opetus ja opiskelu edellyttävät niiden kirjaamista paikallisiin tai koulukohtaisiin opetussuunnitelmiin. Lisäksi jokaiselle vuosiluokkiin sitomattoman opetuksen oppilaalle on laadittava omat opinto-ohjelmat. Oppilaiden eteneminen ja osaamisen arviointi toteutuvat opinto-ohjelmaan kirjattujen tavoitteiden ja opintokokonaisuuksien suorittamisena sekä niiden toteutumisen seuraamisena.
Aiheeseen liittyvää kirjallisuutta on vähän, joten tässä tutkielmassa tavoitteena oli keskittyä ajantasaiseen tilanteeseen vuosiluokkiin sitomattoman opetuksen toteuttamisessa. Tavoitteena oli selvittää millä tavoin vuosiluokkiin sitomatonta opetusta toteutetaan käytännössä. Lisäksi haluttiin selvittää mitä etuja tai haasteita se voi tuoda mukanaan.
Tutkielma toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkielmassa tarkasteltiin vuosiluokkiin sitomattoman opetuksen käytännön toteutuksen ja järjestämisen tapoja. Tutkielman aineisto on kerätty haastattelemalla yhden Oulun kaupungin peruskoulun opetushenkilökuntaa. Aineiston analyysissä on hyödynnetty aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset osoittavat, että koulussa vuosiluokkiin sitomatonta opetusta on lähdetty toteuttamaan kokeilemalla. Opetuksen toteutustavoissa vastauksista nousi esille kolme yläkäsitettä, joista pedagogiikka korostui voimakkaimmin. Erityisesti pedagogiikkaan liittyvät työtavat olivat koululla vuosiluokkiin sitomattoman opetuksen keskeisinä lähtökohtina. Myös yhteistyön merkitystä korostettiin. Vuosiluokkiin sitomattoman opetuksen mahdollisuudet keskittyivät erityisesti oppilaan opintojen henkilökohtaistamiseen sekä eriyttämiseen. Haasteina puolestaan pidettiin erityisesti suuria oppilasmassoja sekä resursseja.
Tutkimuksen toteuttamisessa huomioitiin sekä luotettavuuteen että sen eettisyyteen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää muun muassa opetuksen suunnittelussa ja kehittämisessä sekä henkilökohtaisen osaamisen laajentamisessa. Jatkotutkimuskohteita on useita laajasta tutkimuksellisesta aukosta johtuen.
Aiheeseen liittyvää kirjallisuutta on vähän, joten tässä tutkielmassa tavoitteena oli keskittyä ajantasaiseen tilanteeseen vuosiluokkiin sitomattoman opetuksen toteuttamisessa. Tavoitteena oli selvittää millä tavoin vuosiluokkiin sitomatonta opetusta toteutetaan käytännössä. Lisäksi haluttiin selvittää mitä etuja tai haasteita se voi tuoda mukanaan.
Tutkielma toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkielmassa tarkasteltiin vuosiluokkiin sitomattoman opetuksen käytännön toteutuksen ja järjestämisen tapoja. Tutkielman aineisto on kerätty haastattelemalla yhden Oulun kaupungin peruskoulun opetushenkilökuntaa. Aineiston analyysissä on hyödynnetty aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset osoittavat, että koulussa vuosiluokkiin sitomatonta opetusta on lähdetty toteuttamaan kokeilemalla. Opetuksen toteutustavoissa vastauksista nousi esille kolme yläkäsitettä, joista pedagogiikka korostui voimakkaimmin. Erityisesti pedagogiikkaan liittyvät työtavat olivat koululla vuosiluokkiin sitomattoman opetuksen keskeisinä lähtökohtina. Myös yhteistyön merkitystä korostettiin. Vuosiluokkiin sitomattoman opetuksen mahdollisuudet keskittyivät erityisesti oppilaan opintojen henkilökohtaistamiseen sekä eriyttämiseen. Haasteina puolestaan pidettiin erityisesti suuria oppilasmassoja sekä resursseja.
Tutkimuksen toteuttamisessa huomioitiin sekä luotettavuuteen että sen eettisyyteen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää muun muassa opetuksen suunnittelussa ja kehittämisessä sekä henkilökohtaisen osaamisen laajentamisessa. Jatkotutkimuskohteita on useita laajasta tutkimuksellisesta aukosta johtuen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]