Improvisoinnin hyödyt oppilaalle musiikkikasvatuksessa
Oikarinen, Arttu (2023-03-18)
Oikarinen, Arttu
A. Oikarinen
18.03.2023
© 2023 Arttu Oikarinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202303181260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202303181260
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus on kerätä tietoa improvisoinnin hyödyistä ja improvisoinnin toteutustavoista musiikkikasvatuksessa aiemman tutkimuksen pohjalta. Tutkimusmenetelmänä on kirjallisuuskatsaus, aiempaa tutkimusta tiivistävä narratiivinen yleiskatsaus.
Tutkimustuloksista selviää, että improvisointiin on monenlaisia lähestymistapoja. Improvisointi voi olla vapaata soittimellista tutkimista, joka ei ole tyyliin tai muotoon sidottua. Tällaiseenkin improvisointiin voidaan antaa opetuksessa jotain rajoitteita, esimerkiksi soitettavien sävelten määrään. Improvisaatio voidaan nähdä myös välineenä sosiaaliseen vuorovaikutukseen ja itsen tutkimiseen, esimerkiksi vapaassa kuoroimprovisaatiossa. Improvisaation näkeminen musiikin ymmärtämisen keinona voi tarkoittaa esimerkiksi sointukiertoon improvisointia käyttäen jotain asteikkoa. Kun improvisaatiota lähestytään tyylisuuntautuneen asiantuntijuuden muotona, tavoitteena on tyylinmukainen improvisointi, jonka opettamiseen voi kuulua esimerkiksi esikuvien imitointia ja opettajan esittelemiä tyyliin kuuluvia käytäntöjä. Luovissa projekteissa improvisaatiota voidaan käyttää apuna esimerkiksi säveltämisessä.
Tuloksissa nousee esiin monenlaisia hyötyjä oppilaalle. Improvisointi voi kehittää monia musiikillisia taitoja, esimerkiksi yhteissoittotaitoja, kuuntelutaitoja ja instrumentin hallintaa. Lisäksi se voi lisätä hyvinvointia ja yhteenkuuluvuuden tunnetta, kehittää sosiaalisia taitoja ja helpottaa esiintymisjännitystä. Improvisointi voi inspiroida uuden oppimiseen ja opettaa uusia oppimisen tapoja. Myös luovuus ja ajattelutaidot voivat kehittyä improvisoinnin avulla.
Monet tutkijat toivovat improvisoinnille relevantimpaa roolia musiikkikasvatuksessa ja ymmärryksen lisäämistä improvisoinnista ja sen opettamisesta. Tämän tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä improvisoinnin hyödyistä, jotta improvisaatio nähtäisiin nykyistä tärkeämpänä osana musiikkikasvatusta. Tuloksista selviää improvisoinnin monenlaiset hyödyt, käyttömahdollisuudet ja lähestymistavat, mikä voi tuoda ideoita improvisoinnin opettamiseen ja sen hyödyntämiseen muidenkin taitojen opettelussa.
Tutkimustuloksista selviää, että improvisointiin on monenlaisia lähestymistapoja. Improvisointi voi olla vapaata soittimellista tutkimista, joka ei ole tyyliin tai muotoon sidottua. Tällaiseenkin improvisointiin voidaan antaa opetuksessa jotain rajoitteita, esimerkiksi soitettavien sävelten määrään. Improvisaatio voidaan nähdä myös välineenä sosiaaliseen vuorovaikutukseen ja itsen tutkimiseen, esimerkiksi vapaassa kuoroimprovisaatiossa. Improvisaation näkeminen musiikin ymmärtämisen keinona voi tarkoittaa esimerkiksi sointukiertoon improvisointia käyttäen jotain asteikkoa. Kun improvisaatiota lähestytään tyylisuuntautuneen asiantuntijuuden muotona, tavoitteena on tyylinmukainen improvisointi, jonka opettamiseen voi kuulua esimerkiksi esikuvien imitointia ja opettajan esittelemiä tyyliin kuuluvia käytäntöjä. Luovissa projekteissa improvisaatiota voidaan käyttää apuna esimerkiksi säveltämisessä.
Tuloksissa nousee esiin monenlaisia hyötyjä oppilaalle. Improvisointi voi kehittää monia musiikillisia taitoja, esimerkiksi yhteissoittotaitoja, kuuntelutaitoja ja instrumentin hallintaa. Lisäksi se voi lisätä hyvinvointia ja yhteenkuuluvuuden tunnetta, kehittää sosiaalisia taitoja ja helpottaa esiintymisjännitystä. Improvisointi voi inspiroida uuden oppimiseen ja opettaa uusia oppimisen tapoja. Myös luovuus ja ajattelutaidot voivat kehittyä improvisoinnin avulla.
Monet tutkijat toivovat improvisoinnille relevantimpaa roolia musiikkikasvatuksessa ja ymmärryksen lisäämistä improvisoinnista ja sen opettamisesta. Tämän tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä improvisoinnin hyödyistä, jotta improvisaatio nähtäisiin nykyistä tärkeämpänä osana musiikkikasvatusta. Tuloksista selviää improvisoinnin monenlaiset hyödyt, käyttömahdollisuudet ja lähestymistavat, mikä voi tuoda ideoita improvisoinnin opettamiseen ja sen hyödyntämiseen muidenkin taitojen opettelussa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32049]