Käytännön työkokemuksen ja opettajan työnkuvan muutosten vaikutukset luokanopettajien asiantuntijuudelle
Tölli, Juhana (2023-03-20)
Tölli, Juhana
J. Tölli
20.03.2023
© 2023 Juhana Tölli. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202303201267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202303201267
Tiivistelmä
Tämä tutkielma käsittelee käytännön työkokemuksen sekä opettajan työnkuvan muutosten vaikutuksia luokanopettajien asiantuntijuudelle. Tutkielman tavoitteena on selvittää, millä tavoin käytännön työkokemus vaikuttaa luokanopettajien asiantuntijuuden rakentumiseen, sekä millaisia haasteita opettajien työnkuvan muutokset luovat luokanopettajien asiantuntijuudelle. Luokanopettajien työ, työn asiantuntijavaatimukset sekä työnkuvan muutos ovat olleet paljon esillä myös julkisessa keskustelussa, joten aiheen tarkasteleminen on hyvin ajankohtaista.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja aineistona toimii useat jo aiemmin julkaistut suomenkieliset ja kansainväliset teokset ja julkaisut. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla tutkittavaa ilmiötä voidaan kuvata laaja-alaisesti ja se pyrkii vahvasti tutkittavan ilmiön ymmärtämiseen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että käytännön työkokemus vaikuttaa positiivisesti luokanopettajien kognitiivisten kykyjen, kuten tiedon prosessoinnin ja ongelmanratkaisutaitojen kehittymiseen. Nämä taas ovat tärkeitä asiantuntijuuden osatekijöitä. Näiden lisäksi huomattiin, että yhteistyö ja osallistuva vuorovaikutus työyhteisössä ja sen toiminnassa vaikuttavat myönteisesti asiantuntijuuden kehittymiseen. Tutkimuksen tuloksista selvisi myös, että opettajan työnkuvan muutokset luovat useita haasteita luokanopettajien asiantuntijuudelle. Esimerkiksi alan lisääntynyt tutkimusperusteisuus ja vahvistunut asiantuntijaulottuvuus lisäävät työn vaatimuksia ja kiirettä, jolloin luokanopettajilla ei ole aina riittävästi voimavaroja oman asiantuntijuutensa kehittämiseen ja ylläpitämiseen.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja aineistona toimii useat jo aiemmin julkaistut suomenkieliset ja kansainväliset teokset ja julkaisut. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla tutkittavaa ilmiötä voidaan kuvata laaja-alaisesti ja se pyrkii vahvasti tutkittavan ilmiön ymmärtämiseen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että käytännön työkokemus vaikuttaa positiivisesti luokanopettajien kognitiivisten kykyjen, kuten tiedon prosessoinnin ja ongelmanratkaisutaitojen kehittymiseen. Nämä taas ovat tärkeitä asiantuntijuuden osatekijöitä. Näiden lisäksi huomattiin, että yhteistyö ja osallistuva vuorovaikutus työyhteisössä ja sen toiminnassa vaikuttavat myönteisesti asiantuntijuuden kehittymiseen. Tutkimuksen tuloksista selvisi myös, että opettajan työnkuvan muutokset luovat useita haasteita luokanopettajien asiantuntijuudelle. Esimerkiksi alan lisääntynyt tutkimusperusteisuus ja vahvistunut asiantuntijaulottuvuus lisäävät työn vaatimuksia ja kiirettä, jolloin luokanopettajilla ei ole aina riittävästi voimavaroja oman asiantuntijuutensa kehittämiseen ja ylläpitämiseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32041]