Kulttuurinen omiminen musiikinopetuksessa
Haapalainen, Oskari (2023-04-13)
Haapalainen, Oskari
O. Haapalainen
13.04.2023
© 2023 Oskari Haapalainen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202304131383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202304131383
Tiivistelmä
Tutkielmani käsittelee kulttuurista omimista. Tutkin kulttuurisen omimisen käsitettä, sen historiaa, julkista keskustelua sen ympärillä, mutta ennen kaikkea sitä, mitä tieteellisessä kirjallisuudessa asiasta on sanottu. Yksi tutkielman tavoitteista on saada syvempi ymmärrys aihepiiristä, kuin mitä julkinen keskustelu voi tarjota. Toinen osa tutkielmaani on kulttuurisen omimisen ilmeneminen musiikinopetuksessa. Millä eri tavoilla ja missä tilanteissa musiikinopetuksessa esiintyy kulttuurista omimista ja minkälaisia vaikutuksia sillä on.
Tutkielmani tutkimuskysymykset ovat: -Mitä kulttuurinen omiminen on? -Mitä kulttuurinen omiminen tarkoittaa musiikinopetuksessa?
Toteutan tutkielmani kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassani on sävyjä systemaattisesta kirjallisuuskatsauksesta siinä mielessä, että pyrin jäsentämään, yhdistelemään ja analysoimaan tutkimusmateriaalia luodakseni synteesejä, jotka luovat uutta tietoa. Tutkielmani ei kuitenkaan sisällä tilastotieteellisiä menetelmiä, joita systemaattisessa kirjallisuuskatsauksessa usein käytetään, joten tutkielmani on narratiivinen yleiskatsaus.
Tutkimustuloksissa esittelen eri tapoja, joilla kulttuurinen omiminen ilmenee musiikinopetuksessa. Tutkielmassa käsittelen myös kulttuurisen omimiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä.
Tieteellisessä kirjallisuudessa kulttuurinen omiminen mielletään neutraalina käsitteenä. Aina kun toisesta kulttuurista otetaan jotain, joka siirretään toiseen kulttuuriin, tapahtuu kulttuurista omimista. Kysymykset kulttuurisen omimisen aiheuttamista haitoista liittyvät kaikkeen muuhun kulttuurisen omimisen ympärillä, kuten esimerkiksi valtasuhteisiin ja eri tapoihin, joilla omiminen voi tapahtua. Esittelen kattavasti aihetta tutkineiden tieteentekijöiden luomia malleja, joilla kulttuurinen omiminen voidaan jakaa eri tyyppeihin, riippuen siitä, keneltä omitaan ja mitä omitaan.
Tutkielmani tutkimuskysymykset ovat: -Mitä kulttuurinen omiminen on? -Mitä kulttuurinen omiminen tarkoittaa musiikinopetuksessa?
Toteutan tutkielmani kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassani on sävyjä systemaattisesta kirjallisuuskatsauksesta siinä mielessä, että pyrin jäsentämään, yhdistelemään ja analysoimaan tutkimusmateriaalia luodakseni synteesejä, jotka luovat uutta tietoa. Tutkielmani ei kuitenkaan sisällä tilastotieteellisiä menetelmiä, joita systemaattisessa kirjallisuuskatsauksessa usein käytetään, joten tutkielmani on narratiivinen yleiskatsaus.
Tutkimustuloksissa esittelen eri tapoja, joilla kulttuurinen omiminen ilmenee musiikinopetuksessa. Tutkielmassa käsittelen myös kulttuurisen omimiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä.
Tieteellisessä kirjallisuudessa kulttuurinen omiminen mielletään neutraalina käsitteenä. Aina kun toisesta kulttuurista otetaan jotain, joka siirretään toiseen kulttuuriin, tapahtuu kulttuurista omimista. Kysymykset kulttuurisen omimisen aiheuttamista haitoista liittyvät kaikkeen muuhun kulttuurisen omimisen ympärillä, kuten esimerkiksi valtasuhteisiin ja eri tapoihin, joilla omiminen voi tapahtua. Esittelen kattavasti aihetta tutkineiden tieteentekijöiden luomia malleja, joilla kulttuurinen omiminen voidaan jakaa eri tyyppeihin, riippuen siitä, keneltä omitaan ja mitä omitaan.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32029]