Lapsen vuorovaikutussuhteiden merkitys hänen oppimismotivaatioon varhaiskasvatuksessa |
|
Author: | Kaarlela, Liisa1 |
Organizations: |
1University of Oulu, Faculty of Education, Educational Sciences |
Format: | ebook |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.4 MB) |
Pages: | 33 |
Persistent link: | http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202304271470 |
Language: | Finnish |
Published: |
Oulu : L. Kaarlela,
2023
|
Publish Date: | 2023-04-28 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Tutor: |
Ylikörkkö, Enni |
Description: |
Tiivistelmä Käsittelen tutkimuksessani lapsen vuorovaikutuksen merkitystä hänen oppimismotivaatioonsa varhaiskasvatuksessa. Olen kiinnostunut lasten kiinostuksen, sekä motivaation muodostumisesta oppimiseen, jonka näen merkittäväksi tekijäksi tulevassa ammatissani. Lasten oppimista halutaan vahvistaa ja tukea jo varhaiskasvatuksessa. Suoritan tutkimukseni kirjallisuuskatsauksena, johon kerään aiheeseeni liittyvää aineistoa sekä tutkimusta. Tutkimuksien avulla pystyn tarkastelemaan, kuinka aihettani on käsitelty tutkimuksissa, sekä ymmärtämään heidän tutkimuksiensa lähtökohtia. Lapset eivät välttämättä aina osaa tai uskalla kertoa omia mielipiteitään kunnolla, jolloin täysin varmaa tietoa on haastavaa saada. Tutkijoiden omien pohdintojen lukeminen, sekä niihin syventyminen antoivat enemmän ymmärrystä heidän näkemyksistään. Lähdin rakentamaan tutkimuskysymystäni omien mielenkiintojeni pohjalta, joihin halusin paneutua enemmän. Lopulta päätin asettaa tutkimuskysymyksekseni: “Miten lapsen vuorovaikutussuhteet tukevat hänen oppimistaan päiväkodissa?” Aiheen tutkiminen on mielestäni merkittävää varhaiskasvatuksen laadun vahvistamiseksi. Kun ymmärretään lapsen motivoitumisesta sekä oppimisisesta enemmän, voidaan hänelle taata mahdollisimman laadukas ja kehittävä varhaiskasvatuksellinen kokemus. Erilaisten tutkimuksien tarkasteleminen auttaa näkemään, miten erilaiset tutkijat näkevät oppimismotivaation, sekä millainen merkity vuorovaikutuksella on sen kehittymiseen. Opettajalla on omanlainen merkitys lapsen motivoimiseen, joka toimi kirjallisuuskatsaukseni lähtöajatuksena. see all
|
Subjects: | |
Copyright information: |
© Liisa Kaarlela, 2023. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. |