Kodin ja koulun yhteistyön vaikutus opettajien työhyvinvointiin
Takalo, Niina; Hanni, Jenni (2023-05-01)
Takalo, Niina
Hanni, Jenni
N. Takalo; J. Hanni
01.05.2023
© 2023 Niina Takalo, Jenni Hanni. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305011492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305011492
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassamme tarkastelemme opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä. Tutkimuksemme selvittää, onko opettajien myönteisillä ja kielteisillä yhteistyökokemuksilla yhteyttä heidän kokemaansa työhyvinvointiin. Lisäksi tarkastelemme keinoja, miten myönteinen toimintakulttuuri on mahdollista rakentaa kodin ja koulun välille opettajan näkökulmasta.
Tutkielman teoreettisen viitekehyksen ensimmäisessä osassa käsittelemme kodin ja koulun välistä yhteistyötä. Keskiössä ovat kodin ja koulun yhteistyön lähtökohdat, haasteet, oppilasta tukeva yhteistyö sekä toimivan yhteistyön rakentuminen. Opettajien työhyvinvointi muodostaa teoreettisen viitekehyksen toisen osan, jossa perehdymme työhyvinvointiin ja työuupumukseen sekä siihen, miten ne näyttäytyvät opettajan työssä. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisesti ja aineistolähtöistä sisällönanalyysia mukaillen. Aineistonkeruu toteutettiin etäyhteyksien avulla ja siihen osallistui viisi peruskoulun luokanopettajaa, joilla oli työuraa takana 3–36 vuotta.
Tutkielman tulosten perusteella opettajien kokemukset ovat pääsääntöisesti myönteisiä kodin ja koulun yhteistyöstä. Opettajilla oli myös yksittäisiä haastavia yhteistyökokemuksia, joiden koettiin vaikuttaneen työhyvinvointiin ainakin hetkellisesti. Osa opettajista koki yhteistyön olevan työhyvinvointinsa kannalta kannattelevaa ja osa ei pystynyt selkeästi määrittelemään sitä kannattelevaksi tai kuormittavaksi tekijäksi. Opettajat kokivat kodin ja koulun välisen yhteistyön merkittäväksi erityisesti oppilaiden tukemisen ja hyvinvoinnin kannalta. Opettajien näkökulmasta sujuvan toimintakulttuurin rakentuminen kodin ja koulun välille edellyttää muun muassa kasvatusyhteistyön toteuttamista yhteisenä projektina, aikaa vanhempien ja opettajien väliseen kohtaamiseen ja tutustumiseen sekä yhdessä yhteistyön periaatteista sopimista. Tuloksissa korostuivat molemminpuolinen avoimuus ja yhteistyön toteuttaminen aina matalalla kynnyksellä.
Tutkielman teoreettisen viitekehyksen ensimmäisessä osassa käsittelemme kodin ja koulun välistä yhteistyötä. Keskiössä ovat kodin ja koulun yhteistyön lähtökohdat, haasteet, oppilasta tukeva yhteistyö sekä toimivan yhteistyön rakentuminen. Opettajien työhyvinvointi muodostaa teoreettisen viitekehyksen toisen osan, jossa perehdymme työhyvinvointiin ja työuupumukseen sekä siihen, miten ne näyttäytyvät opettajan työssä. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisesti ja aineistolähtöistä sisällönanalyysia mukaillen. Aineistonkeruu toteutettiin etäyhteyksien avulla ja siihen osallistui viisi peruskoulun luokanopettajaa, joilla oli työuraa takana 3–36 vuotta.
Tutkielman tulosten perusteella opettajien kokemukset ovat pääsääntöisesti myönteisiä kodin ja koulun yhteistyöstä. Opettajilla oli myös yksittäisiä haastavia yhteistyökokemuksia, joiden koettiin vaikuttaneen työhyvinvointiin ainakin hetkellisesti. Osa opettajista koki yhteistyön olevan työhyvinvointinsa kannalta kannattelevaa ja osa ei pystynyt selkeästi määrittelemään sitä kannattelevaksi tai kuormittavaksi tekijäksi. Opettajat kokivat kodin ja koulun välisen yhteistyön merkittäväksi erityisesti oppilaiden tukemisen ja hyvinvoinnin kannalta. Opettajien näkökulmasta sujuvan toimintakulttuurin rakentuminen kodin ja koulun välille edellyttää muun muassa kasvatusyhteistyön toteuttamista yhteisenä projektina, aikaa vanhempien ja opettajien väliseen kohtaamiseen ja tutustumiseen sekä yhdessä yhteistyön periaatteista sopimista. Tuloksissa korostuivat molemminpuolinen avoimuus ja yhteistyön toteuttaminen aina matalalla kynnyksellä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]