Autismikirjon lapsen tukeminen varhaiskasvatuksessa inkluusioperiaatteen mukaisesti
Mankinen, Hilma; Tapola, Samuli (2023-05-02)
Mankinen, Hilma
Tapola, Samuli
H. Mankinen; S. Tapola
02.05.2023
© 2023 Hilma Mankinen, Samuli Tapola. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305021500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305021500
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on löytää erilaisia tukikeinoja, joiden avulla varhaiskasvatuksen opettaja voi tukea autismikirjon lapsen osallistumista varhaiskasvatukseen inkluusioperiaate huomioiden. Autismikirjon häiriö on kehityksellinen neuropsykiatrinen häiriö, jossa oireiden vaikeusaste ja ilmenemismuoto vaihtelevat hyvin paljon yksilöiden välillä (Puustjärvi 2022a). Autismikirjon häiriön diagnoosit ovat lisääntyneet vain muutamien vuosien aikana hurjasti jo pelkästään tietoisuuden ja oireiden tunnistamisen myötä. Tämä näkyy myös varhaiskasvatuksessa yhä laajempana tuen tarpeena. Tutkielmamme tarjoaa varhaiskasvatuksen opettajalle helppoja ja inkluusiota tukevia tukikeinoja näihin tilanteisiin.
Tutkimuksemme teoreettinen viitekehys käsittää autismikirjon häiriön määritelmän, inkluusion perusperiaatteen sekä tuen tarjoamiseen perehtymisen. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä on avattu varhaiskasvatus ja varhaiskasvatuksen opettajan määritelmät.
Tutkielmamme on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena kuvailevan kirjallisuuskatsauksen menetelmin. Nämä valikoituivat puhtaasti tutkielman aiheen, tuloksiin halutun laadullisen tiedon ja eri tutkimusten ja kirjallisuuden yhteen kokoamisesta johtuen.
Tutkielmamme tulokset osoittavat, että hyödyllisiä inkluusioperiaatteen mukaisia tukikeinoja autismikirjon lapselle ovat struktuurin tuominen laajasti eri varhaiskasvatuksen osa-alueille, ympäristön muokkaaminen aistikuormitus ja turvallisuuden tunteen pysyvyys huomioon ottaen, positiivisen pedagogiikan ja vahvuuksiin keskittymisen hyödyntäminen sekä toiminnan eriyttäminen sekä ylös että ala päin. Nämä kaikki tukevat laajasti autismikirjon lapsen arkea etenkin toiminnanohjauksen vahvistamisen, aistikuormituksen vähentämisen ja positiivisen minäkuvan kehittymisen kautta. Löytämämme keinot eivät vaadi paljoa lisäresursseja, vaan ovat enemmänkin hyvällä suunnittelulla ja tietoisuudella toteutettavissa. Tässä myös varhaiskasvatuksen henkilöstön omalla asenteella ja halulla on suuri merkitys.
Tutkimuksemme teoreettinen viitekehys käsittää autismikirjon häiriön määritelmän, inkluusion perusperiaatteen sekä tuen tarjoamiseen perehtymisen. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä on avattu varhaiskasvatus ja varhaiskasvatuksen opettajan määritelmät.
Tutkielmamme on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena kuvailevan kirjallisuuskatsauksen menetelmin. Nämä valikoituivat puhtaasti tutkielman aiheen, tuloksiin halutun laadullisen tiedon ja eri tutkimusten ja kirjallisuuden yhteen kokoamisesta johtuen.
Tutkielmamme tulokset osoittavat, että hyödyllisiä inkluusioperiaatteen mukaisia tukikeinoja autismikirjon lapselle ovat struktuurin tuominen laajasti eri varhaiskasvatuksen osa-alueille, ympäristön muokkaaminen aistikuormitus ja turvallisuuden tunteen pysyvyys huomioon ottaen, positiivisen pedagogiikan ja vahvuuksiin keskittymisen hyödyntäminen sekä toiminnan eriyttäminen sekä ylös että ala päin. Nämä kaikki tukevat laajasti autismikirjon lapsen arkea etenkin toiminnanohjauksen vahvistamisen, aistikuormituksen vähentämisen ja positiivisen minäkuvan kehittymisen kautta. Löytämämme keinot eivät vaadi paljoa lisäresursseja, vaan ovat enemmänkin hyvällä suunnittelulla ja tietoisuudella toteutettavissa. Tässä myös varhaiskasvatuksen henkilöstön omalla asenteella ja halulla on suuri merkitys.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]