Musiikkikasvatus osana medialukutaidon opetusta
Raudaskoski, Milla (2023-05-12)
Raudaskoski, Milla
M. Raudaskoski
12.05.2023
© 2023 Milla Raudaskoski. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305121692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305121692
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmani tutkimuskohteena on musiikkikasvatuksen rooli ja mahdollisuudet medialukutaidon opettamisessa. Medialukutaito on tarpeellinen ja ajankohtainen taito, etenkin nyt, kun uusia ja erilaisia median muotoja ja trendejä tulee jatkuvasti uusia. Musiikki, yhtenä median muotona, voisi olla myös oppiaineena sopiva erilaisten medialukutaidon osa-alueitten oppimiseen ja opettamiseen.
Kandidaatintutkielmani tutkimuskysymykset ovat: 1. Kuinka medialukutaito näkyy musiikkikasvatuksessa? 2. Voiko musiikkikasvatuksessa opettaa medialukutaitoa?
Kandidaatintutkielmani on kuvaileva ja kommentoiva kirjallisuuskatsaus. Kommentoivuudella tutkielmani tavoitteena on herättää keskustelua ja osoittaa musiikkikasvatuksen aiheista löytynyt tutkimusaukko. Tämän tutkimusaukon vuoksi tutkielmassani on myös mukana integroivan kirjallisuuskatsauksen kriittistä tarkastelua ja pohdintaa, koska medialukutaitoa on tutkittu vähäisesti musiikkikasvatuksen piirissä.
Tutkimustuloksissa jäsennän ensimmäisen tutkimuskysymykseni kautta medialukutaidon näkyvyyttä ja näkökulmia musiikkikasvatuksessa. Toinen tutkimuskysymykseni pureutuu musiikkikasvatuksen opetukselliseen rooliin ja vahvuuksiin medialukutaidon opetuksessa.
Musiikkikasvatuksessa on mahdollista kaventaa koulun ja kodin välistä kuilua, sisällyttämällä opetukseen oppilaille tuttuja ja ajankohtaisia aiheita ja mediasisältöjä. Haasteena nähdään muun muassa kiusaamisen pelko, sekä opettajien osaamisen, sekä käsitysten ja opetuskäytäntöjen muuttaminen. Samaan aikaan musiikkikasvatuksen vahvuuksiin lukeutuu luovan itseilmaisun ja tuottamisen mahdollistaminen myös medialukutaitoa tukevista näkökulmista. Media ja musiikki ovat osa monien lasten ja nuorten arkea, ja tätä arkisuutta ei saisi opetuksessakaan unohtaa.
Kandidaatintutkielmani tutkimuskysymykset ovat: 1. Kuinka medialukutaito näkyy musiikkikasvatuksessa? 2. Voiko musiikkikasvatuksessa opettaa medialukutaitoa?
Kandidaatintutkielmani on kuvaileva ja kommentoiva kirjallisuuskatsaus. Kommentoivuudella tutkielmani tavoitteena on herättää keskustelua ja osoittaa musiikkikasvatuksen aiheista löytynyt tutkimusaukko. Tämän tutkimusaukon vuoksi tutkielmassani on myös mukana integroivan kirjallisuuskatsauksen kriittistä tarkastelua ja pohdintaa, koska medialukutaitoa on tutkittu vähäisesti musiikkikasvatuksen piirissä.
Tutkimustuloksissa jäsennän ensimmäisen tutkimuskysymykseni kautta medialukutaidon näkyvyyttä ja näkökulmia musiikkikasvatuksessa. Toinen tutkimuskysymykseni pureutuu musiikkikasvatuksen opetukselliseen rooliin ja vahvuuksiin medialukutaidon opetuksessa.
Musiikkikasvatuksessa on mahdollista kaventaa koulun ja kodin välistä kuilua, sisällyttämällä opetukseen oppilaille tuttuja ja ajankohtaisia aiheita ja mediasisältöjä. Haasteena nähdään muun muassa kiusaamisen pelko, sekä opettajien osaamisen, sekä käsitysten ja opetuskäytäntöjen muuttaminen. Samaan aikaan musiikkikasvatuksen vahvuuksiin lukeutuu luovan itseilmaisun ja tuottamisen mahdollistaminen myös medialukutaitoa tukevista näkökulmista. Media ja musiikki ovat osa monien lasten ja nuorten arkea, ja tätä arkisuutta ei saisi opetuksessakaan unohtaa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]