Lukion musiikinopettajien käyttämiä työtapoja länsimaisen taidemusiikin opetuksessa
Välikangas, Sofia (2023-05-17)
Välikangas, Sofia
S. Välikangas
17.05.2023
© 2023 Sofia Välikangas. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305171864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305171864
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani käsittelee länsimaisen taidemusiikin opetuksen työtapoja ja niiden valintaan vaikuttaneita tekijöitä. Tarkastelen länsimaisen taidemusiikin opetusta lukion musiikinopettajien käsitysten kautta.
Vuosituhantisen historiansa aikana länsimainen taidemusiikki on ollut osa eurooppalaista kulttuuria ja sen vaikutukset ovat heijastuneet koko musiikin kentän kehitykseen. Suomessa länsimaista taidemusiikkia opetetaan musiikintunneilla niin peruskoulussa kuin lukiokoulutuksessakin. Kuitenkin nuorten vieraantumisesta länsimaiseen taidemusiikkiin on oltu jo jonkin aikaa huolissaan, sillä nuoret mieltävät sen usein irralliseksi osaksi arjestaan. Musiikinopettajilla on valtavat mahdollisuudet olla rakentamassa siltaa opiskelijoiden ja länsimaisen taidemusiikin välille. Opetuksessa on kuitenkin tärkeää huomioida opiskelijoiden yksilöllinen taidemusiikkisuhde ja monipuoliset työtavat. Opettaja toimii opiskelijoilleen myös tietynlaisena sosiaalisena mallina, jossa opettajan oma asenne heijastuu siihen, miten opiskelijat suhtautuvat opetettavaan aiheeseen.
Toteutin tutkimukseni laadullisena tutkimuksena, jossa lähestymistavakseni valikoitui fenomenografia. Keräsin tutkimukseni aineiston avoimella kyselylomakkeella, johon vastasi yhteensä yhdeksän (n=9) lukion musiikinopettajaa. Analysoin tutkimustulokset aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimustulokset osoittivat, että lukion musiikinopettajilla on monipuolisia käsityksiä länsimaisen taidemusiikin opetuksen työtavoista. Työtavoiksi nousivat yhteismusisointi, musiikin kuuntelu, luennointi, video- ja kuvaesimerkit, keskustelu ja ryhmätyöt sekä musiikin luova tuottaminen. Työtapojen valintaan puolestaan vaikuttivat opettajan oma harrastuneisuus ja henkilökohtaiset kokemukset, pedagoginen arvomaailma, opiskelijoiden taitotaso ja toiveet sekä resurssit. Tutkimustuloksista voidaan todeta, että länsimaista taidemusiikkia pyritään opettamaan työtavoilla, jotka ovat innostavia ja joissa huomioidaan erilaiset oppijat. Musiikinopettajat pyrkivät opetuksellaan myös purkamaan niitä ennakkoluuloja ja sitä vierauden tunnetta, joka länsimaiseen taidemusiikkiin helposti liitetään.
Vuosituhantisen historiansa aikana länsimainen taidemusiikki on ollut osa eurooppalaista kulttuuria ja sen vaikutukset ovat heijastuneet koko musiikin kentän kehitykseen. Suomessa länsimaista taidemusiikkia opetetaan musiikintunneilla niin peruskoulussa kuin lukiokoulutuksessakin. Kuitenkin nuorten vieraantumisesta länsimaiseen taidemusiikkiin on oltu jo jonkin aikaa huolissaan, sillä nuoret mieltävät sen usein irralliseksi osaksi arjestaan. Musiikinopettajilla on valtavat mahdollisuudet olla rakentamassa siltaa opiskelijoiden ja länsimaisen taidemusiikin välille. Opetuksessa on kuitenkin tärkeää huomioida opiskelijoiden yksilöllinen taidemusiikkisuhde ja monipuoliset työtavat. Opettaja toimii opiskelijoilleen myös tietynlaisena sosiaalisena mallina, jossa opettajan oma asenne heijastuu siihen, miten opiskelijat suhtautuvat opetettavaan aiheeseen.
Toteutin tutkimukseni laadullisena tutkimuksena, jossa lähestymistavakseni valikoitui fenomenografia. Keräsin tutkimukseni aineiston avoimella kyselylomakkeella, johon vastasi yhteensä yhdeksän (n=9) lukion musiikinopettajaa. Analysoin tutkimustulokset aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimustulokset osoittivat, että lukion musiikinopettajilla on monipuolisia käsityksiä länsimaisen taidemusiikin opetuksen työtavoista. Työtavoiksi nousivat yhteismusisointi, musiikin kuuntelu, luennointi, video- ja kuvaesimerkit, keskustelu ja ryhmätyöt sekä musiikin luova tuottaminen. Työtapojen valintaan puolestaan vaikuttivat opettajan oma harrastuneisuus ja henkilökohtaiset kokemukset, pedagoginen arvomaailma, opiskelijoiden taitotaso ja toiveet sekä resurssit. Tutkimustuloksista voidaan todeta, että länsimaista taidemusiikkia pyritään opettamaan työtavoilla, jotka ovat innostavia ja joissa huomioidaan erilaiset oppijat. Musiikinopettajat pyrkivät opetuksellaan myös purkamaan niitä ennakkoluuloja ja sitä vierauden tunnetta, joka länsimaiseen taidemusiikkiin helposti liitetään.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31910]